De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Foto: Mild Design/Stena Line Fartyg Byggstart för två längre E-Flexers 29 Juni 2020 Byggnationen av Stena Lines två nya större färjor har påbörjats i Kina. Leverans beräknas ske 2022. De två fartyg som nu har börjat byggas är de sista av fem i en serie av modellen E-Flexer. Fartygen som beställdes 2018 är 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg, uppger rederiet i ett pressmeddelande. Av de tre tidigare fartygen i serien har Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Stena Embla är i slutskedet av konstruktionen och förväntas gå i trafik på linjen Belfast–Liverpool enligt plan i början av 2021. De två större fartygen som nu börjat byggas kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3600 längdmeter (jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3100 längdmeter). Totalt får de större fartygen enligt Stena Line också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet. – Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande. De fem fartygen av modellen E-Flexer har konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo. Enligt rederiet är de bland världens mest moderna och effektiva ropax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt. Bland kännetecknen lyfter rederiet fram att fartygen har effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt. De är upp till 30 procent mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. Samtliga fem fartyg i serien levereras ”gas ready” vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle. De två längre fartygen förbereds också för att ansluta till landström vid hamnuppehåll. Elanslutning gör det möjligt enligt rederiet att konvertera till elhybrid/laddhybrid i framtiden. Två befintliga fartyg i Stena Lines flotta – Stena Lagan och Stena Mersey – kommer också att förlängas 36 meter och modifieras med samma typ av genomkörande lastning på två plan. Dessa två fartyg beräknas vara tillbaka i trafik inom Stena Lines nätverk under 2021. – Vi bygger vidare på vårt framgångsrika ropax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson. Stena Line har ännu inte meddelat vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer, eller de förlängda fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, kommer att trafikera. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025