Jan Hanses, vd på Viking Line, siktar in sig på knappen som startar skärning av stålet. Foto: Viking Line Fartyg Byggstart i Kina för Viking Line 11 September 2018 Med gasdrift och en öppen design för en närmare skärgårdsupplevelse. I förra veckan skars det första stålet till Viking Lines nya färja vid varvet i Kina. Färjan beräknas att levereras i slutet av 2020. Viking Line ordnade i veckan en ” steel cutting ceremony” tillsammans med representanter för Xiamen Shipbuilding Industry i Kina. Under högtidliga former fick Jan Hanses, vd för Viking Line, starta skärmaskinen på varvet – att skära det första stålet kan liknas vid det första spadtaget vid ett stort bygge. Det nya fartyget kommer att ha plats för 2800 passagerare. Likt Viking Grace kommer den nya färjan ha gasdrift (LNG) och utrustas med rotorsegel. Färjan kommer även ha dynamisk ventilation och belysning för en smartare energihantering. Enligt Viking Line kommer det nya fartyget att ha ”en lätt och lekfull skandinavisk design” med stora panoramafönster där ”havets närvaro är total”. Allt för att ge passagerarna en bättre upplevelse. – Vi vill visa våra resenärer arkipelagen som de aldrig har sett den förut. Viking Line är ett åländskt familjebolag med grundare och ägare som har levt hela sitt liv vid Östersjön vilket genomsyrar vår verksamhet. Ombord på det nya fartyget finns inget som skymmer sikten, säger Jan Hansens i ett pressmeddelande. Beräknad trafikstart med den nya färjan är i början av 2021. Det är inte beslutat under vilken flagg färjan kommer att segla. Däremot är det klart att den dagligen kommer att trafikera linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo. Fakta om nya färjan Passagerarkapacitet: 2 800 resenärer och 922 hytter Besättning: omkring 200 personer Längd: 218 meter, bruttodräktighet 63 000 ton Fraktkapacitet: 1 500 lastmeter Isklass: 1 A Super Drivmedel: LNG, flytande naturgas Källa: Viking Line AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025