Mikael Lindmark höll årets IMO-tal. Hållbarhet Ett hav att vårda temat på världssjöfartens dag 26 September 2025 Världssjöfartens dag högtidlighölls det här året i Göteborg i Stena Lines lokaler, med älven alldeles utanför fönstret. Passande, med tanke på att årets tema var just Havet – vårt ansvar, vår möjlighet. Hållbarhet och vikten av att vårda havet var temat för årets Världssjöfartsdag. – Innovation och nytänkande är inte längre ett val, det är en förutsättning, sa Markus Lindbom, vd, Stena Rederi, i sitt inledningstal. – Vi befinner oss i en av de största omvandlingarna som branschen gått igenom, fortsatte han. Vi kommer väl rustade i Sverige, vi har erfarenhet av att leda den tekniska utvecklingen och jobba med miljöperspektiv. – Havet är i någon mån en oändlig resurs, men den är ju bara det om vi vårdar den så att kommande generationer också kan få ta del av den. ”Sjöfarten en del av lösningen” Det årliga IMO-talet, som behandlar årets tema och som är detsamma över hela världen, hölls i år av Seko sjöfolks Mikael Lindmark. Rubriken för talet var ”Vårt hav – vårt ansvar, vår möjlighet”. Alltså havet som förutsättning för sjöfarten som bransch, och vikten av att vårda och skydda havet så att det finns kvar för kommande generationer. – För alla oss som är här idag är havet vårt levebröd, sa Mikael Lindmark i sina efterföljande reflektioner på IMO-talet. Och med det följer ett djupgående ansvar: att skydda de hav som försörjer oss. Alltför länge har narrativet varit att sjöfarten är en del av problemet. Vi är, och har alltid varit, en avgörande del av lösningen. Han gjorde också kopplingen mellan en sjömans arbetsvillkor och det miljöansvar som sjöfartsbranschen har: – En utvilad, välutbildad och respekterad sjöman, fri från rasism och sexuella trakasserier, är en vaksam sjöman. De är ögonen och öronen på havet, den första försvarslinjen mot oljeutsläpp, illegal dumpning och miljömässig försummelse. När vi investerar i våra besättningars välbefinnande och professionella utveckling, investerar vi direkt i våra havs hälsa, sa han. Maersk ska vara klimatneutrala 2040 Under dagen, som arrangerades av Maritimt Forum, intog flera talare från branschen scenen. Bland andra Birna Ödefors, vd, Maersk Norden, som talade om företagets olika miljösatsningar och plan att vara helt klimatneutrala 2040. Lena Granhag, forskare vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper på Chalmers, pratade om hur man på ett mer miljömässigt sätt kan jobba med antifouling genom att använda material och metoder som är snällare mot havslivet. Vid ett panelsamtal diskuterades hur ombordanställdas arbete kan leda till en hållbar maritim näring och en bättre havsmiljö. Paneldeltagare var Krikor Wartanian, tekniskt befäl på Aurora, Therese Boman, kapten på Furetank, och Mikael Johansson, intendenturbefäl på Stena Line. Inom såväl intendentur som maskin och på bryggan fanns flera exempel på hur man nu arbetar aktivt för en hållbar sjöfart. Det kan handla om att jobba med att minska matsvinnet i restaurangerna ombord, att byta ut belysning till led-lampor, att köra på gas eller koppla in el när fartyg går in i hamn och lägger till. Alla tre var överens om att hållbarhetsarbete inte längre bara är tomma ord, utan något som är en självklar del av arbetet ombord. AktuelltHållbarhetInternationellt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025