Stena Line är ett av få rederikoncerner som har ett European Works Council. Bilden är från Stena Estrids sjösättning i Kina i januari. Stena Estrid är först ut av Stena Lines nästa generation av Ropax-färjor. Estrid kommer att börja trafikera rutten mellan Holyhead och Dublin i början av 2020. Foto: Stena Line Fackligt EWC knyter starkare band mellan facken 29 Mars 2019 Bättre information och mer inflytande genom koncernfackligt samarbete. European Works Council, eller europeiska företagsråd, ger fackföreningsrörelsen möjlighet att samverka och samarbeta över nationsgränser. – Genom EWC kan vi arbeta för schysta villkor tillsammans med våra kamrater i andra länder som jobbar i samma koncern, säger Oskar Lindskog, ombudsman på Seko sjöfolk. European Works Council inrättades genom ett EU-direktiv i mitten av 1990-talet. Syftet är att förbättra rätten till information och samråd för anställda i multinationella företag. Det är också ett sätt att stärka medbestämmande och dialog med företagsledningen när ägandet finns utanför det egna landets gränser, menar Oskar Lindskog. – Med ett företagsråd kan man upprätta ett samråd direkt med det styrande bolaget. Utan EWC blir vi ofta hänvisade att föra dialog med det svenska bolaget, men det kanske inte är där de avgörande strategiska besluten fattas, säger han. Det finns idag omkring 1000 europeiska företagsråd som representerar drygt 18 miljoner anställda inom EU. Men företagsråd inom sjöfarten har hittills varit ovanliga. Nu arbetar Seko sjöfolk aktivt för att få igång det koncernfackliga arbetet i Tallink-Silja, Rederi Eckerö och Viking Line. – I dag är det bara Stena Line som har ett europeiskt företagsråd. Men vi har startat samtal med det finska och estniska sjöfacket FSU respektive Emsa. Vi har också nyligen genomfört en utbildning om europeiska företagsråd för de aktuella klubbsektionerna i Seko sjöfolk. Oskar Lindskog höll i Seko sjöfolks första egna utbildning om EWC, eller europeiska företagsråd, i februari. Medverkade gjorde fackliga representanter från Viking Line, Stena Line, Silja Line och Rederi Eckerö.Från vänster: Bent Björn-Nielsen, Daniel Holmgren, Folke Matrosow, Sari Sandell, Oskar Lindskog, Mahmoud Sifaf, Fabian Westerlund, Andreas Westmark och Pierre Haglund. Oskar Lindskog och ett flertal representanter från Seko sjöfolk har även gått en utbildning som finansierats av EU om hur man bildar och arbetar i ett europeiskt företagsråd. – Vi har gått igenom direktivet och fått lära oss av andra hur andra jobbar i sina företagsråd. Vi har även gått igenom vilka fallgropar det finns. Min förhoppning är att vi ska kunna börja förhandlingar med ett eller flera av rederierna om att bilda ett företagsråd till hösten, säger Oskar Lindskog och fortsätter: – Med fungerande företagsråd kan vi uppnå en dialog direkt med bolaget där ägandet finns. Ett djupare samarbete med de övriga sjöfacken gör också att en redare inte kan spela ut oss mot varandra. AktuelltFackligt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025