Falsklarmen på nyår efter okynnesuppskjutning av nödraketer minskar, uppger Sjöfartsverket. Foto: Mats Ryde Nyheter Färre falsklarm med nödrakter 31 December 2018 Färre larm efter okynnesuppskjutningar av nödraketer – den positiva utvecklingen från tidigare år fortsätter, uppger Sjöfartsverket. Samtidigt ger trenden med thailändska papperslyktor upphov till nya falsklarm. Okynnesuppskjutningar av nödraketer leder varje år till sjöräddningsinsatser helt i onödan. Men larmen har minskat i omfattning sedan Sjöräddningssällskapet och Sjöfartsverket 2011 började informera aktivt om förbud mot användande av nödraketer för annat än att signalera nöd. – Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs. Det är glädjande att se att allt färre skjuter upp nödraketer i onödan. Det sparar samhället stora resurser, säger Annika Vestergård chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, JRCC. Nödraketer är avsedda att användas vid stor fara. Larm med nödraket tas på största allvar bland sjömän, sjöräddning och myndigheter. Även falska larm resulterar ofta i sjöräddningsinsatser där bland annat Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare får rycka ut helt i onödan. Något de gärna slipper just på nyårsafton. – Det finns ett gammalt rykte om att det är okej att skjuta upp gamla utgångna nödraketer under nyårsnatten, vilket inte alls stämmer. Vi är tacksamma om våra frivilliga får slippa rycka ut på falsklarm, eftersom de utan lön lämnar nära och kära för att hjälpa andra på sjön, säger Niklas Jendeby på Sjöräddningssällskapet. Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader. Något som blivit populärt under senare år är att skicka upp thailändska papperslyktor. Det är inte olagligt, men lyktorna kan misstas för en nödraket. Om man planerar att skicka upp papperslyktor ute i skärgården eller längs kusten rekommenderar Sjöfartsverket att man på förhand meddelar Sjö- och flygräddningscentralen. I vissa fall krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att skicka upp papperslyktor, till exempel om man befinner sig nära en flygplats. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025