Den färgglada Prinsessan var Birka Lines första fartyg som började gå i trafik 1971mellan Stockholm och Mariehamn på Åland. Foto: Bill Östring/Sjöhistoriska museet Kultur Finlandstrafiken fyller 100 27 December 2018 För 100 år sedan startade första åretrunt-linjen mellan Stockholm och Åbo. På 1950-talet tog kryssningstrafiken fart på allvar och fortfarande går flera fartyg i dagliga turer mellan Sverige och Finland. Samma år som första världskriget tog slut, 1918, startade Ångfartygs AB Bore tillsammans med FÅA, Finska Ångfartygs AB, och Rederi AB Svea en så kallad samsegling mellan Stockholm och Åbo. Därmed var den första åretruntöppna linjen för passagerartrafik mellan den svenska huvudstaden och grannlandet i öster igång. Samseglingen fortsatte fram till 1957 då de tre rederierna gick samman och bildade Silja, sedermera Silja Line. Och det var helt rätt tidpunkt att satsa på kryssningstrafik. De svenska hushållen fick allt bättre ekonomi och sociala reformer med bland annat längre semestrar gjorde det möjligt även för vanligt folk att unna sig lite mer. Det ökande intresset för minisemestrar i form av bland annat kryssningar fångades upp av flera fartygsägare och 1959 dök en konkurrent till Silja upp i form av Rederi AB Vikinglinjen, senare Viking Line. Vikinglinjen hade byggt om en gammal tågfärja för bilfrakt och ångfartyget S/S Viking, som gick i trafik mellan Gräddö i Roslagen, Mariehamn på Åland och Korpo i Åbolands skärgård, blev den första bilfärjan mellan länderna. År 1971 gav sig ytterligare ett rederi in i konkurrensen om färjepassagerarna i och med bildandet av Birka Line, i dag Birka Cruises. Deras första fartyg var Prinsessan som köptes in från Danmark och som gick i 24-timmarskryssningar mellan Stockholm och Mariehamn. Redan året efter köpte Birka sitt andra danska fartyg som fick namnet Baronessan. Samtliga tre rederier har fortfarande fartyg i daglig trafik mellan Sverige och Finland. FartygKultur Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025