Frej assisterar fartyg från och till hamnar i norra Bottenviken sedan i onsdags i förra veckan. Atle var sist ut att driftsättas i måndags av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Patrik Nilsson/Sjöfartsverket Nyheter Full insats mot isen i Bottenviken 08 Februari 2018 Isen tar över Bottenviken. Sedan i måndags är samtliga fem statsisbrytare i drift för att säkra sjötransporterna i norra Östersjön. – De senaste veckorna har isläggningen tagit fart. Hela Bottenviken ner till Kvarken är isbelagd sedan den gångna helgen, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Fartygen som trafikerar Bottenviken måste nu följa den 94 nautiska mil (cirka 175 km) långa dirigeringsvägen som går längs gränsen mellan Sveriges och Finlands ekonomiska zoner. Från dirigeringsvägen går det spår in till samtliga hamnar på svenska och finska sidan. Enligt Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, kan isläget just nu jämföras med en lindrig isvinter. Men isen beräknas att tillta. – Det är inte sannolikt att vi nått maximal isutbredning än, det brukar inträffa senare under säsongen, säger han. I takt med att istillväxten fortsätter skärps de befintliga restriktionerna i Bottenviken, Norra Kvarken, Norra Bottenhavet och Ångermanälven. Restriktioner har aviserats även för Vänern samt för hela Mälaren. Restriktioner innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. – Nu börjar isen lägga sig på Vänern. Planen är att Sjöfartsverkets arbetsfartyg Scandica kommer att ta hand om eventuella assistanser i Vänern, säger Amund E. B. Lindberg. På Mälaren ansvarar Sjöfartsverket för att hålla basrännan öppen. Sjöfartsverket planerar att omplacera Fyrbyggaren, ett annat av verkets arbetsfartyg, till Södertälje för att kunna bistå med att hålla basrännan öppen om behov skulle uppstå. De fem statsisbrytarna är alla stationerade i norra Östersjön. Oden assisterar i centrala Bottenviken medan Frej och Ymer assisterar fartyg till och från hamnar i norra Bottenviken. Atle, som sattes i trafik i måndags, assisterar i södra Bottenviken. Och i Norra Kvarken finns Ale som även assisterar i norra Bottenhavet. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025