Yes! Fure Ven döptes i måndags av utbildningsminister Anna Ekström som är fartygets gudmor. Furetank Rederis vd Lars Höglund var glad. Foto: Dick Gillberg Fartyg Fure Ven får ännu en syster 04 September 2019 I måndags döptes Fure Ven, det femte fartyget i serien med gasdrivna produkttankers. Samtidigt avslöjade Furetanks vd att rederiet beställt ännu ett fartyg för leverans 2021. Skrovet glänser i solen och kajen är proppfull av människor som vill vara med och fira när Fure Ven döps. Furetank Rederis nyaste tillskott är hemma på besök och ligger förtöjd i Donsö djuphamn. – Det är fantastiskt att komma hem till vår ö och visa upp vårt senaste nybygge, säger rederiets vd Lars Höglund, märkbart stolt. Sedan är det dags för dopchampagnen. Gudmor Anna Ekström, utbildningsminister, håller ett kort tal till fartyget innan hon svingar flaskan mot skrovet. – Det är ett fantastiskt nöje att få vara med och namnge ett fartyg som har möjlighet att betyda så mycket för Sverige. Sjöfarten behöver sina elever och Sverige behöver sin sjöfart. Jag önskar din besättning och dina elever det allra bästa, säger hon. Så krossas flaskan mot blått stål och Fure Ven är officiellt döpt. Och som en sann stjärna lämnar hon festen tidigt. Bara någon timme senare lämnar fartyget kaj och ger sig iväg med siktet inställt på Sankt Petersburg. Många hade samlats på kajen vid Donsö djuphamn för att fira dopet av Fure Ven. Till vänster ligger nybyggda fiskefartyget Ceton som också döptes denna dag. Foto: Dick Gillberg Fure Ven är det näst sista fartyget i den ursprungliga ordern på sex LNG-drivna produkt- och kemikalietankers beställda av Furetank, Älvtank och Thun Tankers. Fartygen ingår i Gothia Tanker Alliances nätverk och går i trafik i Europa. I våras beställde Furetank ytterligare ett fartyg eftersom man sålt det första fartyget i serien, Fure Vinga, till en kanadensisk köpare. Och i samband med dopet i måndags avslöjade alltså Lars Höglund att man beställt ännu ett – som då blir det åttonde i serien. Det nya fartyget ska levereras våren 2021. Fartygen är identiska på 17 999 dwt, 150 meter långa och 23 meter breda, med isklass 1A. Besättningen är på 14 personer. Inom ett par veckor ska det sjätte fartyg i serien, Ramelia, levereras till Älvtank. Läs även: Furetank beställer nytt och säljer nybygge Läs även: Fure Ven levererad i Kina AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025