Furetank fick leverans av det tredje nybygget till rederiet i förra veckan. Leveransen skedde vid varvet i Kina. Foto: Furetank Fartyg Fure Ven levererad i Kina 18 Mars 2019 Fure Vinga, Ramanda, Thun Venern, Fure Valö. Och nu Fure Ven. I torsdags tog Furetank över Fure Ven vid varvet i Kina – det näst sista fartyget i den gemensamma beställningen av fartyg från Furetank, Älvtank och Thun Tankers. – Vi passerar just Shanghai på väg ut på Yangtze river nu, berättar Lars Höglund, vd för Donsörederiet Furetank, när Sjömannen får tag på honom över telefon på fredagen. Det officiella övertagandet av Fure Ven skedde dagen innan klockan 12.00 när fartyget fördes in i det svenska registret – då var klockan 19.00 i Kina. – Allt har fungerat jättebra. Det börjar bli lite rutin med leveranserna. Jag har varit med vid alla leveranser hittills, säger Lars Höglund och passar på att tacka för hjälp från det svenska konsulatet. Fure Ven är fartyg nummer fem att bli klar i den gemensamma beställning som Furetank, Älvtank och Thun Tankers gjorde hos varvet Avic Dingheng i Kina. Foto: Furetank Fure Ven är det sista fartyget i beställningen som har Furetanks skorstensmärke. Fure Ven kommer i likhet med de andra fartygen ingå i Gothia Tanker Alliances nätverk och gå i trafik i Europa. Erfarenheten från de tidigare levererade fartyg är över förväntan, berättar Lars Höglund. Om möjligt är de senare fartygen till och med snäppet bättre. – Det var inte mycket, men de små sakerna som ändå fanns att förbättra från det första fartyget är nu i hamn, säger han. Alla fartygen i serien har gasdrift och är byggda enligt samma specifikationer. Besättningen på fartygen i trafik är runt 14 personer. Enligt en tidigare uppgift har Fure Vinga – som var först ut att levereras i serien – 12 fastanställda ombord och två elever. På Seko sjöfolks avtalsområde är det fyra matroser, en kock och en motorman. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025