Viking Cinderella ska gå i daglig trafik under sommaren 2021. Foto: Viking Line Nyheter Glädje och oro inför trafikstarten 02 Juni 2021 På torsdag börjar Viking Cinderella med dagliga turer. Inför trafikstarten finns, parallellt med förväntan och glädje över att få jobba och träffa kollegor igen, en oro för hur arbetsbelastningen ska bli. Den 3 juni startar Viking Line sin anpassade sommartrafik. För svenskflaggade Cinderella innebär det dagliga turer från Stockholm till Mariehamn, Ystad och Österlen, Höga kusten, Visby, Gdansk och Bornholm. Två av kryssningarna till Polen och Danmark har dock dirigerats om till Ystad och Visby på grund av rådande inreserestriktioner. – Vi hoppades att smittläget och vaccinationerna skulle medge några utrikes kryssningar redan i juni och juli, men är samtidigt stolta över att snabbt ha ställt om, säger Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör för Viking Line Skandinavien, i ett pressmeddelande. Kombinationen Ystad och Visby är ny för rederiets resenärer. Även Höga kusten är enligt rederiet en nyhet som man ser lockar många. – Överlag erbjuder vi den bredaste katalogen av Östersjökryssningar någonsin den här sommaren. Det är tydligt att vi befinner oss i ett brytningsskede där reseviljan är stor, vi har ett ordentligt bokningstryck och ser fram emot en trygg och härlig kryssningssommar, säger Kenneth Gustavsson. Petra Sviberg, vice Seko-sektionsordförande i Viking Line, ser mycket fram emot trafikstarten. Hon arbetar i Cinderellas taxfree-butik och går på sitt pass den 13 juni. – Det ska verkligen bli kul att träffa kollegor och få jobba med gäster igen. Få sin sociala kopp fylld på ett annat sätt än vad man fått under permitteringen. Jag tror att all personal ser fram emot att få komma ut och jobba igen. De är taggade och förväntansfulla. Många verkar sugna på specialkryssningarna, att få åka iväg och se sig omkring, säger hon. Jag tror att all personal ser fram emot att få komma ut och jobba igen” Samtidigt finns enligt Petra Sviberg en oro för hur arbetsbelastningen ombord kommer att bli. Den fackliga sektionen märker en allmän grundoro bland medlemmarna, man frågar sig hur det ska fungera i sommar och hur pressad arbetssituationen blir. I höstas sades 45 personer på Seko sjöfolks avtalsområde upp, och maj i år ytterligare 72 personer. – Arbetsbristen från i höstas är redan verkställd. De personerna är borta vilket betyder att vi är reducerad styrka jämfört med förra sommaren. Nu kommer ytterligare personer att droppa av allt eftersom när deras uppsägningstid tar slut, säger hon. Hon vet att flera uppsagda kollegor mår dåligt, är ledsna och oroliga för framtiden. – Att förlora jobbet är en livskris, och det är tufft att ha detta i ryggsäcken när man går in och jobbar under en potentiellt tung sommar. Cinderella är en arbetsplats där kollegor står nära varandra, man bryr sig om sina kamrater och påverkas av varandras arbetssituation, säger hon. Petra Sviberg, vice sektionsordförande för Seko i Viking Line. Foto: Dick Gillberg För den lokala fackliga sektionen är det nu viktigt att bevaka att villkoren i kollektivavtalet respekteras, menar Petra Sviberg. – Vi måste vara uppmärksamma på att arbetsuppgifter som hör till vårt avtalsområde bara utförs av just personal på vårt avtalsområde. Vi kommer bland annat bevaka noga att entreprenörsparagrafen följs, säger hon. Facket hoppas på återanställningar framöver. Till dess håller man koll på att verksamheten fungerar med den bemanning som är. – Det är arbetsgivarens ansvar att göra riskbedömningar inför en arbetsbrist och det får vi utgå ifrån att de har gjort. Visar det sig att man inte lever upp till kollektivavtalet så får vi hantera det. Ingen ska jobba med sin hälsa som insats i sommar, säger Petra Sviberg. Tror du att passagerarna kommer att märka av eventuellt hög arbetsbelastning och oro hos personalen? – Alla som arbetar ombord är verkliga proffs, och vana att sköta sitt arbete under högt tryck. Men självklart finns risken att ett hårt belastningstryck syns utåt. Jag hoppas att arbetsgivaren tagit detta i beaktande, säger hon. Ingen ska jobba med sin hälsa som insats Sektionsordförande Bent Björn-Nielsen ser också fram emot trafikstarten. – Jag tycker att det ska bli kul och härligt att dra igång trafiken igen. Cinderella har en proffsig personal och de är verkligen laddade och ser fram emot att få börja jobba igen. Nu kör vi en härlig kryssningssommar! säger han. Han betonar att personalens hälsa är viktig. – När det gäller arbetsbelastning kommer huvudskyddsombudet tillsammans med skyddsombuden att bevaka att den inte blir för hög och att det inte finns risk för sjukskrivningar på grund av detta, och ha en dialog med sektionen om detta, säger Bent Björn-Nielsen. Skyddsombuden kommer att bevaka att arbetsbelastningen inte blir för hög Sommartrafiken med dagliga turer ska enligt Viking Line fortsätta augusti ut. Även rederiets fartyg på Åbolinjen går i daglig trafik i sommar, liksom Rosella som går mellan Kapellskär och Mariehamn. För fartygen på Helsingforslinjen väntas inom kort besked utifrån rådande pandemiläge och Finlands inreserestriktioner. Viking Line har fått sitt smittskyddsarbete verifierat av klassningssällskapet DNV GL och kryssningarna är anpassade till rådande smittläge. Fartygen fylls endast till hälften och restauranger och butiker ombord anpassar sin verksamhet för att undvika trängsel. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025