MEPC, Marine Environment Protection Committee, under det extrainsatta mötet i oktober. Foto: IMO Hållbarhet Globalt klimatavtal för sjöfarten skjuts upp 20 Oktober 2025 Det blev inget klimatpaket som skulle göra sjöfarten klimatneutral till 2050. IMO ajournerar nu diskussionerna tills nästa år. För att sätta stopp för överenskommelsen hotade den amerikanska administrationen med tullar. Förhandlingarna om styrmedelspaketet har pågått i många år. I april godkändes det och har sedan cirkulerat bland medlemsländerna. Det var ett unikt avtal – för första gången skulle en global industri få bindande regler för att minska sina växthusgasutsläpp. Tanken var att sjöfarten skulle vara klimatneutral till 2050. Förra veckan möttes medlemsländerna i IMO:s särskilda kommitté MEPC (Marine Environment Protection Committee) för att under ett extrainsatt möte anta avtalet. Men nu skriver IMO, FN:s internationella sjöfartsorganisation, att diskussionerna är uppskjutna och att ett extra möte kommer att återupptas om 12 månader. Under tiden kommer medlemsländerna att fortsätta arbeta för att nå konsensus om IMO:s ramverk för nollutsläpp. IMO har för närvarande 176 medlemsländer. USA var emot avtalet – hotade med tullar In i det sista var det osäkert om klimatpaketet skulle antas av IMO. Vanligtvis tas beslut inom IMO genom konsensus. Men denna gång fick frågan avgöras med majoritetsbeslut via omröstning. Bland annat har USA bytt fot, från positiv till negativ. I ett nyhetsbrev från Bloomberg framgår det att den amerikanska administrationen har drivit på hårt för att få länderna att rösta emot avtalet. Det har bland annat framförts hot om tullar och att skjuta upp visum för besättningar. Den svenska sjöindustrin, som har kommit långt i den gröna omställningen, har arbetat hårt för att få avtalet godkänt för att på så sätt få förutsägbara spelregler. Sverige stödde ett antagande fullt ut, skrev regeringen i ett pressmeddelande veckan innan mötet. Fackliga organisationer för avtalet Fackliga organisationer har även arbetat för avtalet. I ett pressmeddelande från den 9 oktober skriver ITF, Internationella transportarbetarefederationen, att det bara är globala regler som kan minska utsläppen i den global sjöfarten. Ett ramverk behövs, annars får industrin ett lapptäcke av ensidiga regleringar vilket skulle öka kostnaderna utan att effektivt bidra till minskade koldioxidutsläpp. Det nya globala klimatpaketet består enkelt förklarat av en kombination av system, som påminner om det regelverk som redan finns inom EU. Det ena medlet är en drivmedelsstandard, där mängden tillåten växthusgas som får användas successivt kommer att minska. Den andra delen handlar om att den som släpper ut växthusgaser över tillåtna gränser får betala avgifter. De som klarar vissa baskrav betalar mindre än de som inte klarar dessa. Helene Götberg AktuelltHållbarhetInternationelltPolitik Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025