Hårdare tag krävs mot skuggflotta – Sjömannen
Sjömannen
Meshka skuggflottan grundstötning
Kustbevakningens dykare vid Meshka. Foto: Alexandra Häggström/Kustbevakningen

Internationellt

Hårdare tag krävs mot skuggflotta

Två stora fartyg har gått på grund i svenska vatten den senaste tiden och nu höjs allt fler röster för att regeringen ska ta tag i frågan om den ryska skuggflottan med sina illa underhållna fartyg.

Maj blev en mörk månad för sjöfartsbranschens olycksstatistik med två grundstötningar av fartyg som riskerade orsaka oljeutsläpp.

– Det här kommer bara fortsätta, vi måste arbeta hårdare för att få bort möjligheterna för Ryssland att runda sanktionerna, säger Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark.

Ali Aykin turkiskt fartyg på grund grundstötning i Öresund

Den 25 maj gick det turkiska bulkfartyget Ali Aykin på grund utanför Malmö. Fartyget var på väg norrut in i Öresund med omkring 69 000 liter dieselolja ombord och stod hårt på grund med stora delar av skrovet. Kustbevakningen fick lägga stora resurser på övervakning och miljöräddningsresurser om olja skulle läcka ut i vattnet.

En medlem i besättningen på Ali Aykin anhölls misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik. En annan är misstänkt för sjöfylleri. På tisdagen, en dryg vecka efter grundstötningen, påbörjades bärgningsarbetet genom att delar av lasten lossades till en intilliggande pråm.

Ali Aykin uppmärksammades även i fjol då fartyget fick nyttjandeförbud efter en inspektion i Halmstad hamn. Transportstyrelsens inspektörer hittade så många punkter som behövde åtgärdas, över 40 stycken, att de var tvungna att avbryta inspektionen.


Bara några dagar senare, den sista dagen i maj, gick även det Panamaflaggade lastfartyget Meshka på grund i Skåne, väster om Landskrona. 

Efter Sjöfartsverkets räddningsinsats tog Kustbevakningen över ansvaret för att utreda orsaken till grundstötningen och förhindra utsläpp av olja eller andra skadliga ämnen. 

Sjöräddningssällskapet bistod med utrustning genom två miljöräddningssläp.

Meschka hade enligt uppgift cirka 938 000 liter olja i sina bränsle- och smörjoljetankar, men ingen olja uppges ha läckt ut i samband med grundstötningen.

Orsaken till grundstötningen är inte heller här klarlagd. En person är delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik och ärendet ligger nu hos Åklagarmyndigheten. Kustbevakningen positionerar sig intill fartyget tills det är bärgat.


Det som kommit att kallas ”rysk skuggflotta” uppstod efter Rysslands invasion av Ukraina våren 2022, då omfattande sanktioner infördes mot landet. Ryssland har kringgått sanktionerna genom en flotta av illa underhållna fartyg med oklara ägarstrukturer, som transporterar och säljer rysk råolja till omvärlden.

I samband med den senaste tidens grundstötningar har allt fler röster höjts för att få bort den ryska skuggflottans verksamhet och de dåliga fartygen som riskerar miljön i Östersjöns känsliga vatten. 

Det senaste greppet, EU:s svartlistning av fartyg som tros ingå i skuggflottan, har fungerat lite bättre än sanktioner. Att hamna på listan innebär att europeiska företag inte får ge service, sälja bränsle eller mat till fartygen, som inte får lägga till i någon av EU:s hamnar. Hittills är det över 340 fartyg på listan.