I skrivande stund, fredag, ligger Ale förtöjd i Luleå tillsammans med de övriga statliga isbrytarna Atle, Ymer, Frej och Oden. Foto: Sjöfartsverket Nyheter Isbrytarsäsongen igång 04 Januari 2019 Isbrytarsäsongen har rullat igång. Den svenska isbrytaren Ale och finska Otso har vid behov assisterat sjöfarten i Bottenviken sedan en dryg vecka. Samtidigt vill Sjöfartsverket öka samarbetet kring isbrytningen i Östersjön. Ett samförståndsavtal mellan Sverige, Finland och Estland bäddar för ett första steg i en utökad samverkan. Ale – Sveriges minste statsisbrytare – har varit i tjänst en dryg vecka för att vid behov assistera sjöfarten. Sjöfartsverket rapporterar om restriktioner kring Karlsborg- Luleå, Haraholmen-Skelleftehamn och Ångermanälven. Enligt SMHI:s iskarta är det isfritt på öppet hav men en del fast is och nyis längs kusterna på den svenska sidan medan det på den finska sidan finns mer kompakt is längs kusten. Sedan länge har Sverige haft ett väl fungerande samarbete med Finland om isbrytningen på Bottenviken. Nu vill Sjöfartsverket fördjupa samarbetet kring isbrytningen med Finland och även få Estland att medverka. Svenska isbrytare kan i framtiden komma att assistera sjöfarten till estniska hamnar samtidigt som estländska isbrytare kan utföra assistans på svenskt område – alltså på samma sätt som sker mellan Sverige och Finland i dag. Sverige, Finland och Estland har också enats om en gemensam servicenivå, vilket innebär att sjöfarten till och från de tre länderna behandlas lika avseende väntetider och förutsättningar för att få isbrytarassistans. – Ett utökat samarbete kan innebära större möjligheter att använda isbrytarresurserna där de bäst behövs, säger Tomas Årnell, affärsområdeschef för isbrytarverksamheten vid Sjöfartsverket i ett pressmeddelande. Men visionen stoppar inte vid ett samarbete mellan Sverige, Finland och Estland. Fler länder måste komma med om man ska klara uppgifterna på ett bra sätt vid riktigt stänga vintrar. – På längre sikt kommer vi att arbeta vidare med en planering för att klara trafiken i Östersjön i händelse av riktigt stränga isvintrar likt den 1986–87 då hela Östersjön var istäckt. Det är dock ett arbete som involverar samtliga länder med kust mot Östersjön, säger Tomas Årnell. Sjöfartsverket kommer nu att lämna samförståndsavtalet om isbrytning till näringsdepartementet för beslut. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025