”Att återta enbart sjötrafiken är inte aktuellt”, menar landstingsrådet Gustav Hemming om oppositionens krav. Foto: Pelle Andersson. Nyheter ”Kravet är populistiskt” 14 Maj 2018 Skärgårdslandstingsrådet, Gustav Hemming (C), kallar oppositionens krav på återtagande av skärgårdstrafiken för populistiskt. Han ser många fördelar med upphandlad kollektivtrafik. Ett återtagande av den kollektivburna skärgårdstrafiken är inte aktuellt. Det säger Gustav Hemming (C) som är talesperson i skärgårdstrafiken för den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting. Enligt honom är oppositionen fel ute med sina krav om återtagande. – Vänsterpartiet kan jag förstå eftersom det är i linje med deras politik. Men S och MP, som bara vill återta en liten del av sjötrafiken men fortsätta upphandla övrig kollektivtrafik, är rena populister. De vet att det skulle krävas en helt annan organisation och byråkrati än idag om vi skulle driva sjötrafiken själva, säger han. Gustav Hemming Ett av de främsta skälet till att inte återta trafiken, enligt Gustav Hemming, är att landstinget inte är bra på att driva kollektivtrafik. Genom att upphandla externa företag får man del av den kompetens som finns på marknaden och kan utveckla kollektivtrafiken på ett sätt man inte skulle klarat på egen hand. Som exempel pekar han på skötseln av tunnelbanan. Vilka fördelar sjötrafiken fått genom att upphandlas kan han däremot inte svara på. – Just på sjösidan kan jag inte ge något exempel på rak arm, men det förändrar ingenting. Vi ser inte trafikslagen som separata delar utan som en gemensam lösning, och att återta enbart sjötrafiken är inte aktuellt, säger han. ”En utredning kostar pengar och de resurserna vill vi hellre lägga på annat” Kritiken från oppositionen om att kostnaderna för upphandlingarna blivit oförsvarbart dyra med alla rättsliga turer, inköp av konsulttjänster och nytecknade, dyra avtal, tillbakavisas av Gustav Hemming. Han säger att det inte ”påverkat den totala prisbilden” och några tankar på att tillsätta en särskild utredning för att få en helhetsbild av utgifterna, har han inte. – Upphandling är den managementmodell vi valt för kollektivtrafiken i Stockholm. En utredning kostar pengar och de resurserna vill vi hellre lägga på annat, säger han. Nu pågår en ny upphandling av delar av skärgårdstrafiken. För att undvika att återigen hamna i en rättslig karusell, har trafikförvaltningen genomfört ett förbättringsarbete. Man har bland annat inhämtat synpunkter från berörda aktörer vilket utmynnat i 160 åtgärdsförslag med allt från hur själva upphandlingen bör genomföras till fartygsunderhåll och vinteröppna caféer. ”upphandlingen kommer att vara enklare och tydligare” – Många av åtgärderna är redan omhändertagna och den här upphandlingen kommer att vara enklare och tydligare än den förra. Jag tror och hoppas att vi ska slippa se samma misslyckande som tidigare, säger Gustav Hemming. Aktuellt Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025