Sjöfartsverkets vinstkrav ligger bakom höjda farleds- och lotsavgifter, menar föreningen Svensk Sjöfart. Foto: Göteborgs hamn Politik Kritik mot ökade farledsavgifter kan ge resultat 25 Januari 2017 Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) öppnar för att ta bort Sjöfartsverkets vinstkrav. Detta efter massiv kritik mot verkets höjda farleds- och lotsavgifter. Vid årsskiftet höjde Sjöfartsverket farledsavgifterna med åtta procent och fem procent för lotsavgifterna. Detta för att få bättre kostnadstäckning eftersom verkets tillfälliga extraanslag för 2014–2016 gått ut. – Det går tvärt emot alla ambitioner att föra över mer transporter till sjön, säger Pia Berglund, vd för Svensk Sjöfart.Sjöfarten straffas dubbelt, det är inte nog med att vi ska betala farledsavgifter, som inte finns för andra trafikslag, utan vi ska också betala för att Sjöfartsverket ska göra en vinst. Sjöfartsverket, som är ett affärsdrivande verk, har krav från staten att gå med vinst. Direktivet till verket är ett räntabilitetsmål på 3,5 procent av justerat eget kapital – vilket innebär runt 30 miljoner kronor i vinst för nuvarande år. – Genom de nya avgifterna tappar sjöfarten i konkurrenskraft. Sjöfarten är en bransch med låga marginaler och kostnaderna måste tas någonstans, bara för Stena Line innebär denna höjning, ihop med sänkningen av sjöfartsstödet, ökade kostnader med tio miljoner kronor per år. För branschen som helhet handlar höjningen om omkring 100 miljoner kronor, säger Pia Berglund. Karin Svensson Smith håller delvis med. Sjöfartsverkets avgiftshöjning är inte bra och motverkar det övergripande målet att flytta mer gods från land till sjöss. Konkurrensvillkoren måste bli mer lika. – Transportsätten ska bära sina egna kostnader. Väg, järnväg och sjöfart ska stå för de kostnader de är upphov till, vilket ger en naturlig fördel för sjöfarten eftersom underhållskostnaden är låg, säger hon. Ett system helt utan farledsavgifter, som finns i många EU-länder, avvisar hon. Däremot tycker hon att vinstkravet på Sjöfartsverket borde tas bort. – Sjöfartsverket ska täcka sina kostnader, det ska gå runt men inte mer. Nästa årsskifte ska Sjöfartsverket lansera en helt ny avgiftsmodell för sjöfarten. Även här har verket fått kritik för flera inslag och branschen har efterlyst en konsekvensanalys vilket Sjöfartsverket också har föreslagit i sin senaste rapport. – Det finns även diskussioner om att införa en Bonus Malus-del i avgifterna, likt det som är på gång för personbilar. Alltså ett system där vi premierar miljöanpassade fordon med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre avgifter, säger Karin Svensson Smith. När det gäller lotsavgifterna hoppas hon att det ska vara möjligt att utveckla ett nytt regelverk om vilka fartyg som behöver lots och i vilka situationer. – Med dagens teknik och hjälpmedel borde det gå att utforma regler om en mer säkerhetsmotiverad lotshjälp. AktuelltPolitik Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025