Valle Karlsson, förbundsordförande i Seko. Foto: Pernille Tofte Politik LAS-förhandlingarna kraschade i natt 01 Oktober 2020 De så kallade LAS-förhandlingarna avslutades i natt då parterna stod för långt ifrån varandra. – Vi befinner oss i en tid där våra medlemmar behöver mer trygghet, inte mindre, säger Sekos förbundsordförande Valle Karlsson i en kommentar. Sedan en tid tillbaka har LO, PTK och Svenskt Näringsliv förhandlat om trygghet och omställning, de så kallade LAS-förhandlingarna. Förhandlingarna avslutades i natt då parterna stod för långt ifrån varandra. I en kommentar skriver fackförbundet Seko att förhandlingarna försvårats med anledning av Januariavtalet där regeringen, Centern och Liberalerna hotat med lagstiftning om inte arbetsmarknadens parter själva kan nå en förhandlingsuppgörelse som bland annat ska innehålla förändringar i LAS (Lagen om anställningsskydd). Den utredning som ligger på bordet som ett lagförslag om parterna inte kommer överens innehåller förändringar till arbetsgivarnas fördel. – Seko är som facklig organisation i princip alltid villiga att förhandla, kompromissa och hitta lösningar. Men att förhandla med kniven mot strupen, med ett hot om lagstiftning där arbetsgivarna drar trisslotten, kan aldrig bli lyckad. Det är tyvärr detta vi nu ser effekten av där vår motpart, Svenskt Näringsliv, har kunnat ställa krav som de vet att vi aldrig kan godkänna. De har ju redan en utredning som kan bli lag om förhandlingarna misslyckas, säger Valle Karlsson, förbundsordförande för Seko, i en kommentar. – Vi befinner oss i en tid där våra medlemmar behöver mer trygghet, inte mindre. Seko tänker inte medverka till att våra medlemmars trygghet äventyras för att förhindra en lagstiftning som aldrig borde ha initierats. Det är politiken som satt oss i denna situation, då får dom också ta ansvar för att hantera frågan. Vi kommer göra allt vi kan för att se till att januaripartierna inte lägger fram förslag till riksdagen som försämrar tryggheten för våra medlemmar, fortsätter han. En del av de frågor som var föremål för LAS-förhandlingarna kan nu istället bli frågor i den ordinarie avtalsrörelsen. – Frågan om hyvling är en sådan fråga, det vill säga att en arbetsgivare kan tvinga anställda att gå ned från heltid till deltid. Senast förra veckan meddelade Arriva som driver Pågatågen i Skåne att man tänker hyvla 250 anställda. Tackar man nej till att gå ned i arbetstid och lön riskerar man att bli av med jobbet. Detta är ett exempel på fråga som vi nu kan behöva köra i avtalsrörelsen, säger Valle Karlsson. AktuelltFackligtPolitik Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025