Luleå Hamns nya bogserbåt Vilja är sjösatt i Figueras, Spanien. Vilja levereras i slutet av maj. Foto: Gondan Shipbuilders Fartyg Luleå Hamns nya bogserbåt är sjösatt 18 Oktober 2018 Vilja är sjösatt i Spanien. Luleå Hamns nya bogserbåt är, i sin klass, världens starkaste isbrytande bogserbåt med hybriddrift. Det var i förra veckan som Vilja sjösattes i Medelhavet vid varvet Gondan i Figueras. Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn och fyra representanter från Luleå Hamn var på plats för ceremonin. – Hon flyter, så allt gick bra, säger Henrik Vuorinen med ett skratt. Sammanlagt var vi fem personer närvarande vid sjösättningen från Luleå Hamn, varav tre från bogserbåtarna. Som Sjömannen rapporterat om tidigare är Vilja utrustad med diesel-elektrisk hybriddrift med två konventionella dieselmotorer, två elektriska axelmotorer/generatorer och batterier för lagring av kraft. Under drift kan man välja att köra på endast el från batteri, drift med el i kombination med en eller två dieselmotorer, eller endast dieselmotorer. Hybridsystemet kan även optimera den kombinerade användningen av motorer och batterisystem. Förutom en minskad miljöpåverkan kommer hybriddriften att innebära ökade operativa möjligheter och minskade kostnader för bränsle och underhåll, menar Henrik Vuorinen. – Bara det att man kan gå ut och möta fartygen på ren eldrift är en stor fördel, säger han. Vilja är anpassad för förhållandena i Bottenviken. Båten ska kunna bryta en meter tjock is i en fart av cirka tre knop. Med drygt 8000 hästkrafter har Vilja en beräknad dragkraft (bollard pull) på 100 ton – enligt Luleå Hamn är Vilja världens just nu starkaste isbrytande eskortbogserbåt. Leverans av fartyget är beräknat till slutet av maj. Och i juni anländer Vilja till Luleå. – Vi är inte färdiga med planeringen än men vi kommer att genomföra någon sorts evenemang med öppet hus så att intresserade kan gå ombord. Vilja ansluter sig till Luleå Hamns flotta på tre bogserbåtar: Viscaria, Valkyria och Viktoria. Vilja kommer vara stationerad i Luleå, medan Valkyria och Viktoria vintertid brukar vara stationerade i Piteå respektive Karlsborg. Enligt Henrik Vuorinen är det inte klart vad som händer med den extra bogserbåten. – Vi har inte bestämt något ännu. Vi kanske chartrar ut en båt, samtidigt kan det vara bra att ha tillgång till två bogserbåtar i Luleå, säger han. Vilja kommer ha en besättning på tre personer: skeppare, maskinchef och matros. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025