MMT:s fartyg Franklin och Icebeam är ute till försäljning. Samtliga ombordanställda sägs upp efter att MMT förlorar sitt sjöfartsstöd för femte gången. Foto: MMT Fartyg MMT säger upp 16 sjömän 05 Februari 2018 Total arbetsbrist på MMT:s svenskflaggade fartyg efter att sjöfartsstödet dras in. Fartygen läggs ut till försäljning och samtliga i besättningen sägs upp. – Vi har kämpat i många år för att bedriva konsultverksamhet inom sjöfart under svensk flagg, men gång på gång har vi blivit motarbetade. Nu går det inte längre, det finns ingen möjlighet att överklaga detta, säger Peter Forhaug, tillförordnad vd. Bakgrunden är en dom i ett skatteärende där Högsta Förvaltningsdomstolen gör bedömningen att Franklin och Icebeam inte kan klassas som EES handelsfartyg. Lön för arbete ombord på fartygen räknas därför inte som sjöinkomst – vilket innebär att fartygen inte längre är berättigade till stöd. – Vi fick en förhandsaning om att det skulle kunna bli så här när domen föll i december. Sedan fick vi ett brev från Skatteverket efter årsskiftet att vi inte hade rätt till sjöfartsstöd längre, berättar Peter Forhaug. Företaget var tvunget att agera omgående, berättar han. 2017 var ett tufft år för MMT med röda siffror. Att då förlora sjöfartsstödet är ett dråpslag, menar han. – Det är naturligtvis jättejobbigt för de drabbade och jättejobbigt för bolaget. Det här är inget vi vill göra. Ägarna och styrelsen var beredda att satsa vidare men med det här beskedet går det inte längre. Vi är tvungna att agera, säger han. Sammanlagt är det 16 personer inom Seko sjöfolks avtalsområde som är drabbade. Uppsägningstiden varierar mellan sex och tre månader. Peter Skoglund, ombudsman på Seko sjöfolk, känner starkt för besättningen på Franklin och Icebeam. – Jag är riktigt upprörd. Det är för jävligt att det inte finns en gemensam syn på svensk sjöfart mellan myndigheterna. Skatteverket, delegationen, lagstiftare och politiker, alla kommer med olika besked och beslut, säger han. MMT kommer att driva företaget vidare men utan egen rederiverksamhet. Efter flera års vikande resultat måste man fokusera på att bli lönsamt igen. Bolaget har fasta kunder och pågående uppdrag och kommer hyra in fartyg för sin verksamhet den närmaste framtiden. – Det här beskedet har ställt saker och ting på sin spets. Det är med stor sorg vi har tvingats ta beslutet, säger Peter Forhaug. MMT har runt 200 anställda och omsätter 550 miljoner kronor. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025