Sedan i somras är Bengt Westling pensionär. ”Nu bestämmer jag själv utifrån min egen almanacka”, säger han. Foto: Jörgen Tiger Fackligt Nu har Bengt bogserat färdigt 14 Maj 2019 Efter 44 år på bogserbåt i Luleå kan Bengt Westling, matros och fackligt kontaktombud, jobbet utan och innan. I somras gick han i pension. Bengt Westling gick till sjöss 1969 och gjorde fem år som uteseglare i Gränges innan han började på bogserbåtarna i Luleå. Där har han trivts bra. – Det är ett fritt jobb med mycket eget ansvar. Och när vi fick 1:1-system blev det suveränt, säger han. De senaste 20 åren har han varit huvud-skyddsombud och kontaktombud för Seko sjöfolks medlemmar ombord. Han har även varit försäkringsrådgivare. – Vi är ganska isolerade häruppe och det är bra att kunna hjälpa medlemmar med den biten. Den fackliga anslutningsgraden är hög. – Alla ombord är medlemmar i facket. Det är viktigt att vi som är engagerade berättar vad facket gör. Om folk har en avig inställning till vad vi gör så vill de inte vara med, säger Bengt och tillägger att man även måste lyfta fram vad som gjorts historiskt. Under en strejk vid LKAB i Narvik styrdes all malmtrafik om till Luleå, och Bengt hamnade som fackligt ombud i händelsernas centrum. – ITF varslade oss, vi matroser skulle sympatistrejka. Det blev ett jäkla liv, journalisterna ställde frågor och jag visste ju ingenting. Till slut fick jag tag i en ombudsman som kom hit och berättade vad som var på gång. Konflikten löstes innan det blev strejk. Efter det blev jag mer fackligt engagerad och kom med i repskapet, berättar han. Pensionärslivet innebär inte att Bengt sitter still. Han är ambassadör för projektet Orden på jobbet som belyser dyslexi, föreläsare för Hjärnkoll och engagerad i Attention, en organisation för personer med till exempel ADHD och Aspergers syndrom. Han besöker regelbundet anstalter i Luleå och Haparanda. – De här killarna sitter inlåsta 23 timmar om dygnet. Det är snälla pojkar som hamnat fel. Många av dem har dyslexi och ADHD. Att försöka hjälpa dem ger mig energi. De blir glada när jag kommer dit. Starkt samhällsengagemang skulle många kalla det. Meningsfull fritid säger Bengt. – Nu har vi fått igenom att ge dem körkortsböcker, så nu pluggar de teori medan de sitter inlåsta i cellen, säger han. I maj levereras den nya bogserbåten Vilja till Luleå. Är han ledsen över att missa den? – Nä. Jag får fara ner och titta på den. Det känns som att 44 år på båtarna räcker. Men det blir bra att den nya kommer. Det är en stor hybrid som går på batteri och diesel, bra för miljön. AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025