Jutlandia Sea i januari i år. Foto: AdMare Ship Management Nyheter Ny charter för Jutlandia Sea 21 Januari 2022 Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea går sedan årsskiftet i trafik för Stena Line mellan England och Holland. Jutlandia Sea har det senaste året varit uthyrd till Wallenius SOL. Sedan årsskiftet trafikerar hon i stället linjen Immingham–Rotterdam för Stena Line. Rederiet har även hyrt in det brittiskflaggade systerfartyget Fionia Sea till samma linje. Båda fartygen ägs av Leomar RoRo AB. Bemanning och teknisk drift sköts av AdMare Ship Management. Chartern är på tre år med option på ett fjärde. – Det är roligt både för ägaren och oss att vi fått ett så pass långt avtal med Stena Line. Det känns bra och är en fjäder i hatten för oss, säger Tommy Pettersson, fleet manager på AdMare. Jutlandia Sea togs i trafik den 28 december och Fionia Sea sätts in i februari. Fram till dess täcker Stena Forerunner upp på linjen. AdMare hade hand om bemanningen även under fartygens tidigare charter. Enligt Tommy Pettersson innebär bytet inga större förändringar. – Vi bemannar upp fartygen lite extra, det krävs mer folk på den här traden eftersom besättningen är behjälplig med surrning och lastsäkring i Immingham. Vi tar ombord ytterligare ett par stycken på manskapssidan. Annars är det ingen större skillnad, säger han. Vi bemannar upp fartygen lite extra Jutlandia Sea har svensk kock ombord. I övrigt består manskapsbesättningen av TAP-anställda. På befälssidan finns svensk befälhavare, chief och andrestyrman. Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, ser positivt på att Stena Line sätter in ett svenskflaggat fartyg mellan England och Holland. Enligt honom är Jutlandia Sea och systern Fionia Sea optimala för den här trafiken. De tar mycket last samtidigt som de kommer in i Imminghams slussar vilket många stora roro-fartyg idag inte gör. Diskussionen om att svensk flagg inte kan konkurrera är död nu – Det är populära fartyg och de fanns tillgängliga. Att det ena fartyget har svensk flagg är grädde på moset för oss. Hela diskussionen om att svensk flagg inte kan konkurrera är död nu. Kan Stena plocka in ett svenskt fartyg mellan två icke-svenska hamnar, så kan alla. Hade svensk flagg varit väldigt mycket dyrare så hade det ju aldrig blivit aktuellt, säger han. Sjömannen har sökt Stena Line. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025