Effektivare anlöp till Göteborgs hamn med en digitaliserad anlöpsprocess. Foto: Göteborgs Hamn Nyheter Nya digitaliserade anlöp minskar hamnutsläppen i Göteborg 14 Maj 2024 Nu inleds en genomgripande digitalisering av fartygsanlöpsprocessen i Göteborgs Hamn. En ny digital plattform för fartygsanlöp ger snabbare, effektivare, säkrare och mer hållbara anlöp. Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och tar emot cirka 6 000 fartyg varje år. Vid varje anlöp aktiveras en mängd aktörer på olika sätt, från det att ett fartyg ankommer i hamnområdet tills att det ligger vid kaj. Det är stora mängder information som behöver kommuniceras. Det är omkring 120 olika aktörer som arbetar med ett fartyg från avgång från föregående hamn tills det anlöper hamnen, som exempelvis rederier, terminaler, bogserbåtar, lots, båtmän och trafikplanerare. Alla ska på ett eller annat sätt synkroniseras. I ett pressmeddelande skriver Göteborgs Hamn att den nya digitala plattformen ”Digital Port Call” kommer kunna hjälpa till med att synkronisera processen, då all nödvändig information kan samlas och bearbetas till en gemensam lägesbild. – Det ger bättre förutsägbarhet och möjligheter till effektivare resursplanering, samtidigt som eventuella störningar kan upptäckas och hanteras tidigt, säger Fredrik Rauer på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet. Plattformen ger också fartygen möjlighet att korta sina väntetider: Med en digital köplapp slipper fartyget stressa in i hamnområdet för att få en bra slot-tid. Den digitala anlöpsfunktionen ”Just-In-Time” gör att man istället kan anpassa farten för att vid ankomst i Göteborgs hamnområde segla direkt vidare till kaj. Med ett bättre informationsflöde mellan aktörerna får fartygen förutsättningar att minska sin bränsleanvändning. När man räknar ihop förkortningen av liggtiden för ankar och vid kaj så ser Göteborgs Hamn en förväntad minskning på 6 000 ton koldioxid i hamnområdet per år, skriver man i pressmeddelandet, tack vare de effektiviseringar som den digitala lösningen skapar. – Och då har vi inte räknat in den reduktion som sker utanför hamnområdet tack vare långsammare segling från föregående hamn. När vi lägger till att övriga anlöpsaktörer samtidigt får möjlighet att använda sina resurser effektivare ser vi att alla inblandade vinnare i detta, säger Gabriella Ståhle, Production Planner i Energihamnen. Aktuellt Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025