Botnia Enabler. Foto: Wallenius SOL Nyheter Nybyggt roro-fartyg levererat 16 Maj 2022 Wallenius SOL:s svenska nybygge Botnia Enabler har levererats från varvet i Kina. Fartyget beräknas nå Europa i slutet av juni och ska gå i linjetrafik i Bottenviken. Fartyget levererades till sin ägare i fredags. – Vi är oerhört glada och stolta över att kunna välkomna Botnia Enabler till vår flotta. Det är ingen hemlighet att vi drabbats av förseningar längs vägen så att äntligen se henne lämna hamnen för sin jungfruresa är en fantastisk känsla. Hon är efterlängtad både av oss och våra kunder, säger Wallenius SOL:s vd Ragnar Johansson i ett uttalande från rederiet. Svenskflaggade Botnia Enabler är 242 meter lång, 35,2 meter bred och byggd för att klara vinterförhållandena i Bottenviken. Det är ett conro-fartyg (ett roro-fartyg med kapacitet för containerlast). Fartyget ska nu lasta i två kinesiska hamnar och därefter sätta kurs mot Europa och Bottenviken. Enligt rederiets beräkningar kommer Botnia Enabler att nå Antwerpen i slutet av juni. Sedan ska hon sättas in på sin ordinarie rutt Zeebrugge–Antwerpen–Karleby–Skellefteå–Uleåborg–Kemi–Travemünde. När nybygget sätts in på rutten ökar lastkapaciteten för containers med 300 procent och roro-kapaciteten med nästan 100 procent enligt rederiet. – Det här är ett fartyg som kommer att spela en viktig roll för våra kunder, som behöver mer kapacitet, och för oss och vår möjlighet att minska miljö- och klimatavtrycket, säger Ragnar Johansson. Systerfartyget Baltic Enabler är beräknad för leverans senare i sommar. Björn Jonasson är sektionsordförande för Seko sjöfolk i Wallenius Marine som bemannar fartyget. – Glädjen över att få fler båtar i Wallenius grusas när jag ser hur TAP-avtalet tolkas. Helt plötsligt kan man höja antalet TAP från 75 procent till 80 procent i företagets flotta. Vilket i praktiken innebär att antalet tillsvidareanställda sjömän fortsatt kommer att minska, säger han. Han syftar på en formulering som säger att när flottan överstiger tio fartyg får TAP-kvoten höjas. – Det är bra att vi får ett nytt fartyg. Men jag har svårt att mobilisera någon större glädje när det inte ger fler jobb för våra medlemmar. Vad ska vi med svensk flagg till om det inte ger några jobb till oss? Visst, eftersom folk går i pension så kommer rederiet att nyanställa ändå, men antalet sjömän på svenska avtal blir inte fler och det irriterar mig, säger han. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025