Regeringen vill göra det lättare att anställa utländskt sjöfolk på svenskflaggade fartyg. Foto: Shutterstock Internationellt Lättare anställa utländskt sjöfolk på svenska fartyg 28 Mars 2025 Regeringen har beslutat att behörigheter för sjöfolk från Ukraina och Storbritannien ska likställas med svensk behörighet. Detta för att göra det lättare att anställa utländsk personal på svenskflaggade fartyg. Beskedet kom under torsdagen. Regeringen vill skapa bättre förutsättningar för att rederier ska välja att registrera fartyg i det svenska sjöfartsregistret. En del i detta är att öka möjligheterna för svenskflaggade fartyg att anställa utländsk personal från vissa utvalda länder. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Ylva Bowes – Genom att erkänna utländska behörigheter och certifikat ökar vi möjligheterna att anställa utländskt sjöfolk på svenska fartyg. Det stärker den svenska sjöfartsnäringens konkurrenskraft ytterligare, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Regeringen ”bemyndigar därför Transportstyrelsen att ingå överenskommelser om ömsesidigt erkännande av behörigheter och certifikat för sjöfolk med ansvariga myndigheter i Ukraina och Storbritannien”, skriver man i ett pressmeddelande. Vad innebär då detta i praktiken? Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, är inte orolig för några stora förändringar den närmaste tiden. – Visst, det ger fler möjligheter för rederierna att anställa andra nationaliteter, men frågan är om de tjänar på det. Det kommer att vara samma lönekostnad för rederierna eftersom det är våra kollektivavtal som gäller, säger han. Ukrainska och brittiska medborgare skulle kunna jobba på svenskflaggade fartyg antingen under färjeavtalet eller Europa-/Storsjöavtalet. Men för att det ska kunna fungera måste en del kriterier vara uppfyllda. – Visst kan rederierna anställa ukrainska sjömän på våra handelsfartyg enligt Europaavtalet/Storsjöavtalet som våra svenska sjömän går på. Men det skulle bli mindre förmånligt för dem att anställa en ukrainare än en svensk, för en svensk får rederiet tillbaka skatt och sociala avgifter enligt nettomodellen, säger Mikael Lindmark. Om rederierna vill få in andra nationaliteter i tap-avtalet så måste de vända sig till oss inom facket och komma överens om det Mikael Lindmark Ett annat sätt skulle kunna vara att försöka få in fler nationaliteter i tap-avtalet, som i dagsläget enbart gäller filippinska medborgare. – Om rederierna vill få in andra nationaliteter som ukrainare och britter i tap-avtalet så måste de vända sig till oss inom facket och komma överens om det, fortsätter han. Men även om man skulle komma överens om det, så blir det inte fler tappare. – Taket på antalet tap-anställda på ett fartyg, som är max 75 procent av besättningen, ligger fast och påverkas inte av det här. Att göra det lättare för ukrainare att få jobb utomlands kan också ses ur ett annat perspektiv. – Det handlar om vad vi som fackförening vill göra för att skapa jobb för kollegor i ett utsatt land, säger Mikael Lindmark. Vi vet alla att Ukrainas ekonomi är knackig, jag har svårt att se att vi skulle säga nej om det kommer en fråga om tap gällande Ukraina. Däremot vet jag inte om brittiska sjömän är särskilt intresserade att jobba under tap. Vad gäller färjeavtalet så skulle ukrainska och brittiska sjömän kunna börja jobba på svenskflaggade färjor – förutsatt att de klarar språkkravet. Om en färja trafikerar en skandinavisk hamn måste en anställd kunna prata ett skandinaviskt språk. Det räcker inte med engelska. Och språkkravet gäller även om säkerhetsspråket ombord skulle vara engelska. Dessa regler gäller redan idag övriga EU-medborgare. Med tanke på ovanstående faktorer tror inte Mikael Lindmark att det kommer att ske några större förändringar inom kort. För att något ska hända måste rederierna ta kontakt med facket. – Vi tror att arbetsgivarna kommer att komma till oss och försöka få in ukrainare i tap-avtalet, säger Mikael Lindmark. Det vore det naturliga. Sjömannen har sökt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson för ytterligare kommentarer, utan att få något svar. AktuelltInternationelltPolitik Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025