Studien genomfördes ombord på isbrytaren Oden. Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet Forskning Renare bränsle ger bättre luft ombord 03 September 2020 Svaveldirektivet från 2015 som begränsar svavelutsläppen från fartyg i Östersjön och Nordsjön har mer än halverat svaveldioxidhalterna i området. Ny forskning visar att fartyg som kör på renare marint bränsle även får bättre luft ombord. – Innemiljön på ett fartyg är speciell eftersom besättningen både arbetar och bor på fartyget, ibland många månader i sträck. En god innemiljö är viktig för besättningens hälsa och välbefinnande, säger Sarka Langer, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande. Studien genomfördes ombord på isbrytaren Oden under två sommarresor till och runt om Svalbard. Under den första resan gick fartyget på så kallad tjockolja med 1 procent svavel, under andra resan gick det på marin diesel med 0,1 procent svavelinnehåll. Forskarna mätte föroreningshalter i bland annat maskinrum, separatorrum, brygga, hytter, mäss, byssa, maskinkontrollrum och utomhus. En god innemiljö är viktig för besättningens hälsa och välbefinnande Analysen av alla mätdata visar en mycket tydlig skillnad i innemiljö mellan de tillfällen när fartyget körde på den renare marina dieseln jämfört med tjockoljan. – Vi har kunnat observera statistiskt signifikanta minskningar i medianhalter av svaveldioxid, kvävedioxid, fina partiklar samt nanopartiklar. Totalhalten av PAH:er, polycykliska aromatiska kolväten, ökade men PAH:er klassificerade som cancerogena minskade. Samtidigt minskade medianhalter av sulfat, vanadin och nickel i fina partiklar, säger Sarka Langer. Studien understryker enligt IVL Svenska Miljöinstitutet behovet av att undersöka effekterna av nya marina bränslen och deras kemiska sammansättning med avseende på toxiska och cancerogena ämnen, inklusive effekterna på sjöfolkets arbetsmiljö och säkerhet. Forskare på Linnéuniversitetet och IVL Svenska Miljöinstitutet arbetar nu med ett liknande projekt för att kunna göra en bedömning av arbetsmiljö och säkerhet vid val av fartygsbränslen. Här finns en artikel om studien. AktuelltForskning Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025