Svea Hovrätt river upp den tidigare domen i tingsrätten och ger Ressel Rederi rätt. Stockholms läns landsting agerade felaktigt när de anlitade Blidösundsbolaget via en direktupphandling för att sköta trafik i Stockholms skärgård. Foto: Patrik Svedberg Nyheter Ressel Rederi får rätt i upphandlingstvisten 21 Maj 2019 Efter mer än tre års kamp får Ressel Rederi rätt i hovrätten. Stockholms Läns Landsting, SLL, hade kunnat förlänga avtalet för kollektivtrafik i innerskärgården med rederiet. Nu ska landstinget betala 800 000 kronor i skadestånd samt betala rederiets rättegångskostnader. Svea hovrätt rev upp den tidigare domen i tingsrätten på flera punkter. Det var fullt möjligt för SLL att förlänga avtalet med Ressel Rederi även efter tiden för förnyelse gått ut – och på så sätt lösa kollektivtrafiken i innerskärgården. det förelåg inte någon ”synnerlig brådska” som skulle ha krävts för en direktupphandling Hovrätten konstaterar även att Landstinget genomfört en otillåten direktupphandling när de istället anlitade Blidösundsbolaget för att sköta trafiken. Hovrätten menar att det inte förelåg någon ”synnerlig brådska” som skulle ha krävts för att en direktupphandling skulle ha varit motiverad. Vidare menar hovrätten att även om kravet varit uppfyllt hade brådskan i så fall ”orsakats av omständigheter som hänfört sig till och kunnat förutses av landstinget.” Bakgrunden till tvisten är den stora E29-upphandlingen av trafik i Stockholms skärgård. Eftersom upphandlingen överklagats fanns inga avtal på plats till trafikstarten i april 2016. Istället för att förlänga avtalet med Rederi Ressel som redan körde trafiken valde SLL att teckna kontrakt med Blidösundsbolaget. Hovrätten bedömer även att Ressel hade full kapacitet att fortsätta med sitt uppdrag. ”Trots detta fick rederiet, till följd av omständigheter som bolaget inte kan lastas för utan är att hänföra till landstingets bristande planering och framförhållning, inte möjlighet att tilldelas kontraktet”, skriver hovrätten i domen. ”omständigheter som bolaget inte kan lastas för utan är att hänföra till landstingets bristande planering och framförhållning” Hovrätten menar att SLL genom en otillåten direktupphandling orsakat Ressel Rederi skada och dömer landstinget att ersätta Ressel för ”onödiga kostnader och viss utebliven vinst” med 800 000 kronor. Till det kommer rättegångskostnader för både processen i hovrätten och i tingsrätten. Sammanlagt ska SLL betala Ressel Rederi nästan 1,8 miljoner kronor, plus ränta. Landstinget har fyra veckor på sig att överklaga domen men då krävs prövningstillstånd från Högsta Domstolen. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025