Illustration av Sjöfartsverkets nya isbrytare. Bildkälla: Sjöfartsverket Nyheter Så ska nya isbrytarna se ut 27 Oktober 2021 Nu visar Sjöfartsverket upp designen på nästa generations isbrytare. I bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027. Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut. Därför har myndigheten tillsammans med sin finska motsvarighet Trafikledsverket under ett års tid arbetat med designen av nya isbrytare. – Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stängt upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Igår gick en intresseförfrågan ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen. I bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027. Mycket är fortfarande hemligt, men de nya isbrytarna ska enligt Sjöfartsverket klara att bryta en 32 meter bred isränna istället för dagens 24 meter. Manövreringen blir enklare med möjlighet att bryta is både framåt och bakåt. Och de byggs för att kunna drivas fossilfritt. – Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén. Finansieringen av de nya isbrytarna är inte heller klar. Kostnaden ska presenteras nästa sommar men dagens beräkningar ligger enligt Sjöfartsverket mellan 1,4 och 2 miljarder per fartyg, vilket är väsentligt billigare än tidigare kalkyler. Sjöfartsverket vill att finansieringen ska tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnader för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns. – Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025