Stena Scandinavica testar stöd med artificiell intelligens för ruttplaneringen. Tanken är att stödet ska bidra till minskad bränsleförbrukning. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg Fartyg Scandinavica får AI-stöd 10 September 2018 Artificiell intelligens, AI, ska minska bränsleförbrukningen för Stena Line. Stena Scandinavica är först ut med att testa programvara med AI på bryggan. I nära samarbete med teknikföretaget Hitachi, utvecklas en AI-modell för användning ombord. Modellen ska förutse det mest bränsleeffektiva sättet att driva ett visst fartyg på en bestämd rutt. Modellen går igenom fler faktorer än vad som tidigare varit möjligt att göra manuellt, exempelvis strömmar, väderförhållande, vattendjup och hastighet genom vatten. Tanken är att programvaran ska vara ett stöd för befälhavare när de planerar fartygets rutt. Nu har tester börjat på Stena Scandinavica. – Eftersom modellen fortfarande utvecklas är det för tillfället kanske mer vi som assisterar AI än tvärtom, men det är en otroligt rolig och belönande process. Vi har gjort justeringar efter varje resa under ungefär fyra veckor och det är fantastiskt att se hur snabbt den lär sig och ständigt förbättras, säger Jan Sjöström, Senior Master på Stena Scandinavica, i ett pressmeddelande. Lars Carlsson, chef för AI på Stena Line, och befälhavare Jan Sjöström diskuterar den nya AI-modellen ombord på Stena Scandinavica. Foto: Stena Line Tanken är att skapa ett fullgott beslutsunderlag för kaptenen och styrmännen med hjälp av AI. Om programvaran exempelvis skulle bidra med exakta förutsägelser kring strömförhållande, vilket är en av de mer komplexa faktorerna idag, skulle det hjälpa även den mest erfarna kaptenen eller styrmannen, uppger Stena Line. Dessutom kan modellen även bidra till kompetens- och kunskapsöverföring. – Att planera en överfart och styra ett fartyg på ett säkert och samtidigt bränsleeffektivt sätt är ett hantverk. Övning ger färdighet, men om en ny kapten eller styrman assisteras av AI kan personen snabbare lära sig att bränsleoptimera. Det i sin tur bidrar till en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström. Pilotstudien på Stena Scandinavica, som trafikerar linjen Göteborg – Kiel, är den första av flera tester med AI-assistans. Projektet kommer att utvärderas i slutet av året. Därefter beslutas det om hur Stena Line ska gå vidare med implementering av AI-assistans på övriga fartyg. Stena Line har ett övergripande mål att hela verksamheten ska assisteras av AI år 2021. Stena Line assisteras redan av AI inom flera området, som exempelvis administration, finans, service och kundupplevese. Rederiet har ett årligt mål att minska bränsleförbrukningen ombord med 2,5 procent. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025