Kinfish i aktion i vattnen kring Svalbard. Första säsongen blev lyckad, menar Per Barkman på Northern Expeditions. Foto: Northern Expeditions Reportage Ser framåt efter en lyckad premiärsäsong 29 November 2018 Äventyret är i hamn. Första säsongen med vildmarksresor till Svalbard kan bara beskrivas som en succé, enligt Per Barkman på Northern Expeditions. – Det har gått fantastiskt bra, och det är besättningens förtjänst, säger han. Just nu ligger Kinfish till kaj vid Eriksberg i Göteborg. Möjligtvis kommer fartyget att användas till mindre surveyuppdrag. I övrigt handlar det om omvårdnad inför nästa säsong i Svalbard som startar i mitten av april. – Fartyget har fungerat bra. Det har inte varit några stopp eller större fel under tiden. Tillsammans med den fantastiska besättningen har jag känt mig trygg hela tiden, säger Per Barkman. Under säsongen har Northern Expeditions samarbetat med ett flertal olika researrangörer som sålt själva resorna. Ett samarbete som har fungerat bra, berättar han. Per Barkman åkte själv med under en tio-dagars resa för att uppleva arbetet ombord och naturen vid Svalbard. Känslan att vara mitt i Arktis, på ett ensamt fartyg bland glaciärer och vilda djur är beroendeframkallande, menar han. – Nu förstår jag varför så många åker tillbaka. Det är en speciell upplevelse. Sammanhållningen ombord blir också väldigt bra. Efter några dagar blir både gäster och besättning ett sammansvetsat team. Per Barkman ser redan fram emot nästa säsong. Då ska förhoppningsvis Kinfish även segla under svensk flagg. – Jag håller på att förbereda alla handlingar som behövs för att flagga in fartyget. Det handlar bland annat om att upprätta beskrivningar över hur vi driver båten. Han ska också träffa Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen. Förhandlingar med Seko sjöfolk är påbörjade. – Det ligger väl lite längre fram i tiden, men min förhoppning är att vi ska få till ett gäng som är årsanställda på Kinfish och sedan toppa upp manskapet under säsong. Läs även: Ett jobb på naturens villkor AktuelltOmbordReportage Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Kom-ihåg-lista för årets alla sommarfåglar Med sommarfåglarnas ankomst förändras stämningen ombord – oftast i en positiv riktning. Men vad ska du som sommarvikarie tänka på? Sjömannen tipsar om det viktigaste. 17 Juni 2026 Aktuellt Härnösands första komvuxklass redo för jobb Första komvuxklassen på sjöfartsutbildningen i Härnösand har precis gått klart. Efter ett års studier är eleverna redo att ge sig ut i arbetslivet. Flera har redan fått fast jobb. 17 Juni 2026 Reportage Farväl, Grenå – sista resan med anrika färjelinjen I 66 år har en färja förbundit Grenå med den halländska kusten. Stena Lines beslut att lägga ner färjelinjen innebär slutet på en era. Sjömannen följde med Stena Nautica på den allra sista turen. 17 Juni 2026 Krönika ”Viktigt att ta tillvara all kunskap” Kamrater! Ännu ett årsmöte till handlingarna, det var kul att få träffa så många av er igen. Framtiden är oviss, men det enda vi vet är att allt måste gå vidare. 16 Juni 2026