Sjöfartsverkets vinstkrav ligger bakom höjda farleds- och lotsavgifter, menar föreningen Svensk Sjöfart. Foto: Göteborgs hamn Politik Sjöfartsverket inför kritiserad avgiftsmodell 15 November 2017 Sjöfartsverket går emot en enad bransch och inför den kritiserade avgiftsmodellen vid nyår. Däremot backar verket om förslaget om miljöstyrning. Den nya avgiftsmodellen införs för att säkerställa en hållbar ekonomi för Sjöfartsverket, skriver verket i ett uttalande. Samtidigt höjs farledsavgifterna med nio procent. – Vi förstår att Sjöfartsverket måste genomföra höjningar för att rädda sin ekonomi men det går stick i stäv med politikens ambitioner och kommer att få negativa effekter på miljön och sjöfartens konkurrenskraft. Ledande politiker borde reagera när myndigheten tvingas ta beslut som leder precis rakt emot de politiska ambitionerna, säger Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart. Enligt Sjöfartsverket är målet med den nya avgiftsmodellen att tydliggöra vad avgifterna relaterar till för kostnader, och att skapa en avgiftsmodell som är enklare att förstå. Modellen utgår från fartygens nettodräktighet, det vill säga lastutrymmets volym och fartygens förmåga att ta passagerare. Till detta kommer särskilda avgifter för anlöp till hamnar, beredskap för lots, startavgift och tidsbaserad avgift för lotsning. Remisstiden för Sjöfartsverkets förslag gick ut den 20 oktober. Många tunga remissinstanser är som bekant kritiska till förslaget. Seko sjöfolk avstyrker förslaget i sin helhet eftersom det går emot politikernas mål för sjöfarten och det hållbara samhället. ”Sjöfartsverket har försökt, men inte lyckats, att förklara modellens genialitet för branschen länge” Svensk Sjöfart ifrågasätter varför en remissprocess ens genomförts när Sjöfartsverket uppenbarligen inte tagit till sig av åsikterna. Konsekvenserna av den nya avgiftsmodellen och de höjda avgifterna kommer att drabba svensk sjöfart och i förlängningen svensk industri såväl på export- som på importsidan, menar föreningen. – Sjöfartsverket har försökt, men inte lyckats, att förklara modellens genialitet för branschen länge. Vi förutsätter att politiken funderar över hur man ska komma till rätta med Sjöfartsverkets finansiella förutsättningar, uppdrag och om man kan driva verksamheten i linje med den politiska önskan om att avlasta vägarna, säger Rikard Engström. En skillnad mot tidigare förslag är att Sjöfartsverket kommer att utreda förslaget om miljöstyrning mer. Enligt nya generaldirektören Katarina Norén kommer verket från och med årsskiftet behålla det gamla sättet att räkna. – Vi kommer inför 2019 tillsammans med sjöfartsnäringen, Sveriges hamnar, Trafikanalys och Fossilfritt Sverige ta fram en alternativ modell för miljöstyrning med mer kraftfull styrningseffekt som stödjer de framtidssatsningar som görs, säger Katarina Norén. Läs mer: Kritiserad avgiftsmodell slår hårt regionalt AktuelltPolitik Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025