Frej, Atle och Ymer är tre av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket Nyheter Sjöfartsverket tar hem driften av isbrytarna 25 Februari 2022 Sjöfartsverket har beslutat att ta hem drift och bemanning av sina fem isbrytare. Sedan 2000 har tjänsten köpts in av en privat aktör. Övergången sker tidigast 1 maj 2023 när nuvarande avtal löper ut. Drift och bemanning av Sveriges isbrytare är idag upphandlad och sköts av Viking Icebreaker. Sjöfartsverkets avtal med nuvarande leverantör löper ut den 30 april 2023. – Vår nuvarande leverantör har gjort ett utmärkt jobb och vi har varit väldigt nöjda. Samtidigt är det nya förutsättningar idag och vi behöver se till helheten, både vad som är bäst för medarbetarna och för Sjöfartsverket, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Under den senaste avtalsperioden har isbrytningen klassats som en samhällskritisk resurs. Även kringliggande faktorer som IT, miljö, HR och säkerhetsfrågor har förändrats. Dessutom kommer medarbetarna på Sjöfartsverkets isbrytare sannolikt få ett något förändrat uppdrag i framtiden, enligt myndigheten, exempelvis genom ett ökat samarbete med Försvarsmakten. Mot bakgrund av detta har man beslutat att inte längre upphandla isbrytardriften. – Vår sammanlagda bedömning gör att vi väljer att införliva verksamheten inom vår egen organisation. Avsikten är att erbjuda medarbetare på isbrytarna att fortsätta utvecklas inom vår organisation, säger Fredrik Backman. Exakt datum för övergången är inte klart, men det kan tidigast ske den 1 maj 2023. På Sekos avtalsområde berörs cirka 70 besättningsmän. Mikael Lindmark är ombudsman i Seko sjöfolk. – Vår förhoppning är att alla parter ska göra sitt yttersta för att övergången ska bli så smidig som möjligt, och att de anställda ska påverkas så lite som möjligt, säger han. Vår förhoppning är att de anställda ska påverkas så lite som möjligt Görs inte detta på ett bra sätt så finns det en risk att de anställda väljer att gå någon annanstans, menar han. Han välkomnar att förändringen sker nu, innan projektering och byggnation av de nya isbrytarna som planeras kommit igång. Bra att medlemmarna ombord får möjlighet att påverka sin arbetsplats, menar han. Han påpekar också att Viking Icebreaker skött bemanningen bra. – Vi hoppas att det goda samarbete och förhandlingsklimat som funnits med dem kommer att fortsätta även när Sjöfartsverket tar över stafettpinnen, säger han. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025