”Det var lite oroligt innan beskedet kom”, säger Kenneth Österlund, sektionsordförande. Foto: Sussi Lorinder Politik Skärgårdsbolaget får köra vidare 24 Oktober 2017 Trafiknämnden i Stockholm har förlängt avtalet med Nya skärgårds-bolaget till 31 december 2018. Men redan efter jul inleds nästa stora upphandling av sjötrafiken i Stockholms inre farvatten. Beslutet att förlänga avtalet med Nya skärgårdsbolaget (ägt av Gotlandsbolaget, tidigare rederi Faludden) togs i trafiknämnden den 29 augusti. Därmed fortsätter verksamheten som vanligt fram till slutet av nästa år. – För oss som jobbar ombord är det bara positivt, säger Kenneth Österlund, sektionsordförande. Men det var lite oroligt innan beskedet kom. I värsta fall hade de kunnat dela upp gänget på två entreprenörer. I februari inleds nästa stora upphandling av Stockholms kollektiva sjötrafik. Det sedan kammarrätten slog fast att förra upphandlingen var felaktigt genomförd. Innan 2018 års slut ska det vara klart vilka rederier som i fortsättningen får driva skärgårdstrafiken. När det nya avtalen träder i kraft är däremot oklart. – Blir det en överprövning, vilket det nästan alltid blir, drar det ut på tiden och vi vill helst inte göra skiftet mitt under högsäsong, säger Richard Borgström, sektionschef på Sjötrafiken. Min gissning är att det blir någon gång efter sommaren 2019. För att slippa bakslag på kommande upphandling har trafikförvaltningen gjort vissa förändringar i sitt arbetssätt. – Vi har hämtat in synpunkter från både befintliga entreprenörer och sådana som varit med tidigare och tagit till oss relevanta synpunkter. Jag känner mig trygg med den projektform som det här arbetet bedrivs i, säger Richard Borgström. Såväl inom den politiska oppositionen i Stockholm som ute på fartygen och inom Seko sjöfolk finns det flera som vill att Waxholmsbolaget återtar driften av skärgårdstrafiken. – Det hade varit det allra bästa, de här upphandlingarna ställer bara till det, säger Kenneth Österlund. Men blir det en upphandling ser vi gärna att Gotlandsbolaget får fortsätta. De kan branschen och har en solid ekonomi vilket skapar stabilitet ute på fartygen. AktuelltPolitik Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025