Att social hållbarhet glöms bort kan enligt Cecilia Österman bero på att sjösäkerhet definieras för smalt. ”När man pratar om ett förebyggande proaktivt sjösäkerhetsarbete så fokuserar man i praktiken på att fartyg inte ska brinna upp, sjunka eller krocka.” Foto: Magnus Glans Nyheter Social hållbarhet glöms ofta bort 03 September 2020 Policy-dokument och enighet i all ära. I praktiken görs inte mycket för att nå social hållbarhet inom sjöfarten. Det visar en aktuell förstudie. – De flesta aktörer vi har intervjuat har en policy kring arbetsmiljö och arbetsliv, men man verkar se det som en hygienfaktor som ska lösa sig självt. Vi har inte lyckats identifiera några exempel på aktörer som arbetar med det här strategiskt där man har en uttalad plan för hur man ska ta nästa steg i arbetet, säger Cecilia Österman, forskare vid Linnéuniversitetet, i en artikel på Lighthouses hemsida. Hon är inte förvånad över resultatet i förstudien Social hållbarhet i praktiken, som kartlagt hur man jobbar med de sociala dimensionerna inom sjöfarten. Studien ingår i Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart som drivs av Lighthouse. – Jag tror att det delvis kan bero på att vi definierat sjösäkerhet för smalt. När man pratar om ett förebyggande proaktivt sjösäkerhetsarbete så fokuserar man i praktiken på att fartyg inte ska brinna upp, sjunka eller krocka. Man glömmer arbetsmiljöfrågorna som till syvende och sist påverkar sjösäkerheten, säger Cecilia Österman. Jag tror att det delvis kan bero på att vi definierat sjösäkerhet för smalt Hon tycker att vi alla borde fundera lite mer kring begreppet hållbarhet och vad vi egentligen menar med det. – Begreppet blir ofta synonymt med ekologisk eller miljömässig hållbarhet, eller ännu snävare klimatmässig. En hållbar sjöfart blir då självklart en klimatsmart sjöfart. Vi måste bli bättre på att zooma ut och fundera över hur saker också påverkar den sociala dimensionen, säger hon. Hon efterlyser mer forskning som tittar på sjöfartens komplexa struktur rent organisatoriskt. Dels är den spridd rent geografiskt, dels är det många olika organisationer som påverkar. – Det är lite grann som när Kalle Anka frågar Långben på julafton: vem är det som kör egentligen? När man inte vet vem som fattar besluten är det svårt att arbeta med någon fråga strategiskt. Det är inte de som äger fartygen som är arbetsgivare. Då finns inga incitament att göra arbetsmiljöförbättringar, säger hon. När man inte vet vem som fattar besluten är det svårt att arbeta strategiskt Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025