Under en övning i Frihamnen i Stockholm fick livbåten slagsida och tog in vatten. Foto: Statens haverikommission Nyheter Stabilitetskrav för livbåtar ses över efter olycka 22 December 2022 En livbåt fick slagsida och tog in vatten under en övning i Frihamnen i Stockholm. Nu vill Statens Haverikommission, som utrett olyckan, att Transportstyrelsen ska verka för att de internationella stabilitetskraven för livbåtar ses över. I april förra året höll ett övningscenter i Stockholm en fortbildningskurs i handhavande av räddningsfarkoster och beredskapsbåtar. Ett av kursmomenten var att öva räddning av överlevande från vattnet med en livbåt. Man använde en täckt modell med sidoluckor avsedd för maximalt 26 personer. Livbåten var även godkänd för att användas som beredskapsbåt. Vid olyckstillfället fanns sex kursdeltagare och en instruktör ombord. När två personer under övningen skulle byta plats med varandra som rorgängare fick livbåten snabb och kraftig slagsida och vattenfylldes genom en av de öppna sidoluckorna (samtliga luckor stod öppna för att kunna ta ombord en nödställd ur vattnet). Tre personer hamnade i vattnet och de övriga kunde ta sig ut och upp på livbåtens överbyggnad. Alla ombord klarade sig utan skador. Utredningen visar att denna typ av livbåt har liten stabilitetsmarginal Statens Haverikommission har utrett olyckan och konstaterar att livbåten uppfyllde de stabilitetskrav som finns. Utredningen visar dock att denna typ av livbåt under vissa förutsättningar har en liten stabilitetsmarginal. Små krafter kan generera stora krängningsvinklar och livbåten kan under vissa förhållanden ta in vatten och kantra om den manövreras med sidoluckorna öppna. Detta gäller framför allt när livbåten är lätt lastad med få personer ombord, enligt Haverikommissionens rapport. Haverikommissionen har till följd av olyckan tagit fram ett antal säkerhetsrekommendationer. Man vill att Transportstyrelsen ska lyfta problematiken med livbåtars stabilitet inom EU i syfte att säkerställa att de stabilitetskrav som ställs är ändamålsenliga. Transportstyrelsen uppmanas också verka för att det på internationell nivå tas fram instruktioner för ett säkert handhavande av små, täckta livbåtar med öppningar i sidan. Livbåtens tillverkare rekommenderas att se över manualen för drift och underhåll och göra de anpassningar som krävs för att handhavandet av livbåten ska ske på ett säkert sätt med tanke på stabilitetsegenskaperna. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025