Stena Vision. Foto: Stena Line Nyheter Stena Line planerar flaggskifte 07 Maj 2021 Stena Line byter till cypriotisk flagg på Stena Vision. I samma veva ska tyskflaggade Mecklenburg Vorpommern få svensk flagg. Enligt rederiet blir det inga uppsägningar. I tisdags meddelade Stena Line att rederiet har för avsikt att byta flagg på Stena Vision som idag trafikerar linjen Karlskrona–Gdynia under svensk flagg. Tanken är att flaggbytet ska ske i sommar. Att valet föll på cypriotisk flagg är logiskt, menar Carl Mårtensson, presschef i Stena Line. – Vi har börjat använda den cypriotiska flaggen ganska brett och har den redan på bland annat Stena Livia och Stena Scandica. Dessutom är cypriotisk flagg en av de största i Europa och världen, säger han till Sjömannen. Redan nu är det klart att Mecklenburg-Vorpommern flaggas in till Sverige den 1 juli. Flaggbytena kommer enligt rederiet inte att innebära någon arbetsbrist. – Det blir inga uppsägningar av personal vare sig på tysk eller svensk sida. De svenska sjömännen från Vision ska placeras ut på våra andra svenskflaggade fartyg, säger Carl Mårtensson. På sikt är ambitionen att det uteslutande ska vara polsk besättning på Stena Vision. Inledningsvis kommer det dock att finnas både svenska och polska sjömän ombord. Motsvarande gäller för Mecklenburg-Vorpommern som kommer att ha både tyska och svenska besättningsmedlemmar. Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold tycker att det är tråkigt att Stena Vision flaggas ut. – Samtidigt flaggar de ju Mecklenburg-Vorpommern svenskt, vilket vi tycker är ett ganska bra byte. Regeringen har sagt att man vill säkra upp järnvägsburna linjer till sjöss för att inte riskera att gods blir stående. Så fort det blåser lite kan broar stänga men det är ytterst sällan som färjorna inte går. Med Mecklenburg-Vorpommern har vi två svenskflaggade järnvägsfärjor på linjen Trelleborg–Rostock. Det känns ganska tryggt för framtiden och för våra medlemmar, säger han. Han bekräftar att Seko sjöfolk är överens med rederiet om att flaggskiftet inte ska innebära uppsägningar på grund av arbetsbrist. – Däremot kommer våra medlemmar som nu jobbar i Karlskrona att bli utplacerade på andra fartyg i Skåne, Halmstad eller Göteborg. Eftersom de är rederianställda är det rederiets fulla rätt att göra så. Jag hoppas bara att rederiet gör sitt bästa för att försöka uppfylla de anställdas önskemål om var de hamnar, säger Kenny Reinhold. Flaggskiftena är enligt Stena Line ett led i en översyn av rederiets alla regioner och linjer. – Målet är att minska komplexiteten, få ner kostnaderna och öka effektiviteten, säger han. Framöver kommer samtliga fartyg på rederiets linjer Sverige–Tyskland och Sverige–Danmark att ha svensk flagg. Enligt Carl Mårtensson är det en fördel. – Ett väldigt tydligt exempel på hur det kan bli när man har olika flagg på fartyg på samma linje, är att vi haft tre olika myndigheters krav på munskydd att förhålla oss till under pandemin. I måndags skickade Stena Line ut ett pressmeddelande om att det går bra på Polenlinjen. Varför behöver ni minska kostnaderna då? – Det vi sagt om Polenlinjen är att frakten slår rekord jämfört med tidigare och att passagerarna börjar återvända. Det betyder att det går bättre jämfört med hur det varit tidigare under pandemin. Men det betyder inte att det går bra. Jag vill också understryka att det här inte är isolerat till en linje och ett fartyg, utan ingår i en översyn av alla linjer, säger Carl Mårtensson. Förhandlingar med Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen inleds i nästa vecka. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025