Pilotprojektet på Stena Scandinavica visar en minskning av bränsleförbrukningen med 2-3% per resa. Foto: Stena Line Fartyg Stena Line testar AI-assisterade färjor 07 November 2019 Förra året startade Stena Line ett pilotprojekt ombord på Stena Scandinavica för att undersöka om artificiell intelligens (AI) kan assistera rederiets befälhavare att köra mer bränsleeffektivt. Resultat: bränsleförbrukningen har minskat 2–3 procent per resa och nu installeras AI-assistenten på fler fartyg. Med hjälp av AI-teknologi ska Stena Line minska både kostnader och miljöpåverkan. Området är prioriterat inom företagets hållbarhetsstrategi och målet är att minska bränsleförbrukningen och utsläppen med 2,5 procent per år. Dessutom är bränsle en stor kostnadspost och står för närmare 20 procent av företagets totala kostnader, uppger Stena Line i ett pressmeddelande. Under 2018 startade ett pilotprojekt på Stena Scandinavica på linjen Göteborg–Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera befälhavarna att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 procent per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot. Nu fortsätter bolaget med att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland. Först ut var M/S Skåne på linjen Trelleborg–Rostock, som fick tekniken installerad i oktober. Målet är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga 37 fartyg under nästa år. – Stena Line som företag ska vara helt assisterat av AI senast 2021 och detta projekt är ett väldigt viktigt steg på den resan. Projektet förkroppsligar vår vision av ”Connecting Europe for a Sustainable Future”, säger Jari Virtanen, ansvarig för Stena Lines digitala transformation, i ett pressmeddelande. – Detta projekt är ett bevis på hur viktigt det är att kombinera människan och maskinen för att utvecklas, fortsätter han. Jan Sjöström, befälhavare på Stena Scandinavica med lång erfarenhet, har varit mycket delaktig i utvecklingen av AI-assistenten. – Att planera och köra säkert och bränsleeffektivt är ett hantverk som tar lång tid att lära sig. Övning ger färdighet och det krävs många långa timmar på bryggan för att bli bra på det. Med hjälp av AI kan vi snabba på den inlärningskurvan för nya kaptener men också bli bättre på att köra mer bränsleeffektivt, vilket i slutändan innebär en mer hållbar resa, säger han. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025