Transportföretagen varnar för brist på sjömän. Inom den närmaste femårsperioden behöver branschen 200 matroser och 150 motormän. Foto: Transportföretagen Nyheter Stor brist på sjömän i Sverige 25 Januari 2019 Svensk sjöfart behöver 200 nya matroser och 150 nya motormän inom den närmaste femårsperioden, enligt en ny rapport. Fyra av tio rederier uppger att de haft svårt att rekrytera under det senaste året. Nu varnar Transportföretagen för att bristen på sjömän kan skada Sveriges ekonomi. 90 procent av Sveriges import och export sker med fartyg, vilket innebär att samhällsekonomin är starkt beroende av sjöfarten. Samtidigt har sjöfartsbranschen en utmanande personalbrist. – Lyckas inte sjöfartsbranschen hitta personal kommer det att påverka svensk export och import negativt, vilket kommer att resultera i stora samhällsekonomiska konsekvenser. Vi behöver få fler ungdomar att vilja söka sig till sjöfartens yrkes- och högskoleutbildningar och dessutom behöver vi skapa utbildningsplatser inom vuxenutbildningen. Detta gäller främst inom yrkesvux och yrkeshögskolan, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen. ”sjöfartsbranschen har behov av kompetens som kommer från alla delar av utbildningssystemet” Enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen 2019” behöver svensk sjöfart anställa omkring 800 personer under den närmaste femårsperioden. Förutom 200 matroser och 150 motormän beräknar Transportföretagen att branschen behöver anställa 450 befäl. Inom yrket matros är den främsta orsaken att det är svårt att hitta personer med rätt yrkesutbildning medan det för motormän handlar om såväl rätt yrkesutbildning som rätt yrkeserfarenhet. En viktig anledning till personalbristen är de kommande pensionsavgångarna. Omkring 380 personer, det vill säga var sjätte anställd, befinner sig mellan åldrarna 58 och 67 år. Inom yrkesgruppen matros ligger en av fem anställda inom åldersspannet, enligt rapporten. Transportföretagen efterlyser nu krafttag för att lösa rekryteringsfrågan genom att bland annat öka ungdomars intresse för sjöfartsutbildningarna och skapa fler utbildningsplatser inom vuxenutbildningen. – Innehållet i de utbildningar som leder till sjöfartsbranschen måste hålla fortsatt hög kvalitet samt svara mot branschens krav och behov. Vi menar att kvalitativa utbildningar dels leder till fler sökande till utbildningarna, dels att de som utexamineras har den kompetens som branschen efterfrågar. Detta är något som Transportföretagen, tillsammans med beslutsfattare, utbildningsarrangörer och myndigheter, behöver samverka bättre kring, säger han. ”Att halva befolkningen inte finns bättre representerad inom sjöfarten, är något vi måste arbeta vidare med” Sjöfartsbranschen behöver även fler kvinnor, konstaterar Transportföretagen i rapporten. Inom de undersökta yrkeskategorierna är endast fyra procent kvinnor vilket innebär att det finns en stor potential att attrahera kvinnor till branschen. Flest kvinnor finns bland matroser – där är andelen sju procent. – Andelen kvinnor inom sjöfartsbranschen är mycket låg. Att halva befolkningen inte finns bättre representerad inom sjöfarten när personal behövs, är något vi måste arbeta vidare med, säger Caj Luoma. – Det är också viktigt att klargöra att sjöfartsbranschen har behov av kompetens som kommer från alla delar av utbildningssystemet, från gymnasiet, yrkesvux, yrkeshögskolan och från högskola och universitet. Det innebär att även kommunala beslutsfattare ska ha sjöfartsbranschen för ögonen vid beslut om framtida utbildningssatsningar. Rapporten Tempen på sjöfartsbranschen 2019 Transportföretagen har under hösten 2018 genomfört en enkätundersökning bland medlemmar i Sjöfartens Arbetsgivarförbund (SARF) i syfte att undersöka sjöfartsbranschens kommande rekryteringsbehov. Svarsandelen i undersökningen är 83 procent, bland annat har samtliga större rederier svarat, uppger Transportföretagarna. De yrken som har undersökts är matros, motorman samt tekniskt- och nautiskt befäl med svensk gymnasieutbildning eller svensk högskoleutbildning. Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 300 medlemsföretag med cirka 211 000 anställda. SARF, Sjöfartens arbetsgivarförbund, är medlem av Transportföretagen. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025