Fure West med hissad svensk flagg i aktern vid varvet i Landskrona. Foto: Öresund Dry Docks Fartyg Svensk flagg för Fure West 29 Augusti 2018 Fure West gör comeback under svensk flagg idag, onsdag. Efter nio år med Färöflagg får Fure West åter Donsö som hemmahamn. Flaggbytet gjordes på Öresund Dry Docks i Landskrona där Fure West ligger för en planerad inspektion. – Vi är glada över att få svensk flagg igen på Fure West, säger Lars Höglund, vd på Furetank. Fartyget är lite speciellt för oss eftersom det är det första med gasdrift i rederiet. Konverteringen till LNG-drift skedde på varvet Fayard i Danmark 2016. Fure West var tidigt ute för sin storleksklass att drivas med LNG – den 144 meter långa produkttankern var bland annat det första fartyg i internationell trafik att bunkra naturgas i Amsterdam. – Det var lite av ett experimentfartyg för oss. Det gällde att samla på oss erfarenheter tills beställningen av våra nya fartyg med gasdrift, säger Lars Höglund. Vi har kört med LNG i två år på Fure West och allt fungerar bra. Erfarenheten har gett oss en grundlig kunskapsbas, man kan säga att det är en större teknisk utmaning att konvertera ett fartyg till LNG-drift än att beställa LNG-drift från början. Fure West har en besättning på 12 personer samt två elever. Av dem är det tre matroser, en motorman och en kock som arbetar inom Seko sjöfolks avtalsområde. – Det är i stort samma besättning som var med när vi flaggade ut fartyget 2009. Vi sa aldrig upp någon personal vid utflaggningen och vi har inte heller särskilt stor personalomsättning, vilket jag får ta som ett gott tecken som arbetsgivare, säger Lars Höglund. Han framhåller det goda samarbetet med Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen samt de förbättrade villkoren för sjöfarten i Sverige som avgörande för inflaggningen av Fure West och Fure Nord tidigare i våras. Även Furetanks tre nybyggen har, eller kommer få, svensk flagg. Peter Skoglund, vice ordförande i Seko sjöfolk, är glad över Fure Wests comeback under svensk flagg. – Det är naturligtvis positivt, Furetank är ett av de rederier som för tillfället är i framkant när det gäller att flagga svenskt, säger han. Men det skulle kunna bli än fler inflaggningar om politikerna möjliggör förändringar i tonnageskatten. Även fartyg i kustsjöfart borde kunna ingå i tonnageskatten. Besättningen med befälhavare Christian Björklund ombord Fure West. Foto: Furetank Fure West Byggd: 2006 i Shanghai, Kina Längd: 144 meter Bredd: 22 meter Maskin: MaK 7M43 på 6190 KW, konverterad till gasdrift, LNG/LGB 2016 Källa: Sveriges maritima index 2018 AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025