Sverige har en lång sjöfartstradition och ett mångårigt samarbete med IMO, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en kampanjfilm för Sveriges kandidatur till IMO:s råd. Skärmdump Nyheter Sverige vill ta plats i IMO:s råd 09 September 2021 Sverige kandiderar till IMO:s råd som är det verkställande organet i FN:s sjöfartsorganisation. Valet hålls i december. Sverige har länge varit engagerat i IMO (International Maritime Organization) bland annat som rådsmedlemmar. Men de senaste två åren har Sverige inte varit representerat i IMO:s råd eftersom man åkte ut i valet 2019. I år är det val igen och nu jobbar Sverige för att få en av de 40 platserna. – Sverige är ledande i klimatomställningen och i arbetet med överflyttning av transporter från väg till sjöfart. Vi har också en rik sjöfartstradition och idag sker cirka 90 procent av Sveriges import och export via sjöfarten. Genom deltagande i rådet har Sverige möjlighet att påverka hur IMO styrs, dess budget och strategiska inriktning. Det är därför viktigt att Sverige får delta i IMO:s råd, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande. I en två minuter lång film på sociala medier argumenterar ministern för varför Sverige bör få en plats i rådet. Han påpekar att Sverige har en lång sjöfartstradition och ett långt samarbete med IMO. Om Sverige väljs in i rådet vill man arbeta för att se till att sjöfarten är ”fit for the future” med tanke på digitalisering och klimatförändringar, säger han i filmen som gjorts av infrastrukturdepartementet ihop med Transportstyrelsen. Man vill också jobba för att IMO ska vara en transparent, effektiv och inkluderande organisation, och man vill fortsätta satsa på World Maritime University i Malmö, som man anser är en nyckel för att säkra internationellt regelarbete och globala regler inom sjöfarten. Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, tycker att det är bra att Sverige kandiderar till IMO:s råd eftersom det är ett viktigt sammanhang att delta i. – Man sitter mitt i utvecklingen av sjösäkerheten världen över, självklart är det viktigt att vara med. Historiskt sett har Sverige alltid legat långt fram i internationella sammanhang och varit respekterat som land, säger han. Vilka frågor hoppas du att Sverige ska driva om man väljs in i IMO:s råd? – Arbetsmiljö! Där borde Sverige bli bättre både på hemmaplan och på att driva frågan internationellt. Det är mycket skruv och mutter på IMO i London; human element är nästan ett skällsord i vissa sammanhang. Arbetsmiljö, inte minst den psykosociala, är ett jätteviktigt område, säger Kenny Reinhold. Valet till IMO:s råd hålls på generalförsamlingens möte i december. IMO:s generalförsamling utgörs av samtliga IMO:s 174 medlemsstater och träffas vartannat år. Rådet har 40 platser som är knutna till nationer (det är alltså ett land och inte en viss person som får en plats i rådet, och varje nation sätter ihop en delegation inför varje rådsmöte). Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025