Fartyg på väg in mot slusstrappan i Trollhättan. Utan särskilt tillstånd får fartyg inte vara längre än 87 meter och bredare än 12,60 meter för att trafikera Trollhättekanal. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg Fartyg Satsar på containertrafik längs Göta älv 11 Januari 2018 Svenska Orient Linien, SOL, satsar på inrikes transporter med containertrafik mellan Göteborg och Vänern. Transportlösningen hålls fram som ett alternativ till lastbilar och järnväg. – Det är en unik satsning i Sverige, det finns idag inget liknande, säger Kristofer Andrén, sjöfartskonsult och initiativtagare till linjen. Ambitionen är att starta upp en fast linje senare i vår med transport av containrar mellan Göteborg och Kristinehamn med två avgångar per vecka i vardera riktning. Än så länge finns det inget fartyg kontrakterat för trafiken men tanken är transporterna ska utföras med ett havsgående lastfartyg som inte överskrider den maximala storleken för slussarna i Göta älv. – Vi har inte tittat på enskilda fartyg ännu utan kommer förmodligen hyra in ett fartyg på time charter, säger han. Kristofer Andrén och Lars Rexius på Seadvise har tillsammans undersökt de kommersiella förutsättningarna i ett projekt med stöd av bland annat Västra Götalandsregionen, Göteborgs Hamn och Vänerhamn. Nu har även Svenska Orient Linien, SOL, nappat på idén. – Vi ser att framtiden tillhör dem som vill ta ansvar och förstår värdet av ett aktivt hållbarhetsarbete, säger Ragnar Johansson, vd SOL. Därför är vi intresserade av att vara med och utveckla den småskaliga IMO-sjöfarten och erbjuda marknaden en inrikes sjöfartsbaserad containerpendel. Lars Rexius och Kristofer Andrén på Seadvise tillsammans med Ragnar Johansson, vd på Svenska Orient Linien, SOL. Foto: Seadvise I inledningsskedet återfinns de tilltänkta kunderna främst inom skogs- och gruvnäringen men också inom detaljhandeln med stora importvolymer av livsmedel och konsumtionsvaror. Lastkapacitet, precision och frekvens är fördelar som talar för linjen och projektet är väl förankrat både regionalt och lokalt, framhåller SOL. Kristofer Andrén vill även se trafiken som ett test för en transportlösning som borde utnyttjas mer i Sverige. – Det handlar om att avlasta våra landsvägar och järnvägar och flytta över gods till sjön. Det här är ett första steg. Nu gäller det först och främst bevisa att det här går att göra, då sänker vi trösklarna för den här typen av transporter på sjön. I förlängningen finns det massor att göra, menar han. Med frakt i containers finns möjligheter till en bred hantering av olika slags gods och konceptet går att utveckla med transporter både från fler hamnar vid Vänern, eller längs hamnar vid väst- och östkusten. – Om detta faller väl ut är det intressant med en utbyggnad på flera ställen, säger han. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025