Thun Venern vid Skeppsbron i Stockholm. Foto: Thun Tankers Fartyg Thun Venern döpt 11 September 2019 Idag onsdag döptes Thun Venern vid en ceremoni på Skeppsbron i Stockholm. Att placera den moderna produkttankern mitt i Stockholm, nära politiker och beslutsfattare, är högst medvetet. Thun Venern ingår i serien LNG-drivna produkttankers som rederierna Thun Tankers, Furetank och Älvtank gemensamt beställt i Kina. Alla med samma specifikationer, alla med svensk flagg och alla med gasdrift. Thun Venern levererades som fartyg nummer tre och togs i trafik i november förra året. Fartyget hanteras tekniskt och kommersiellt av Furetank Chartering via samarbetet i Gothia Tanker Alliance. På onsdagen döptes Thun Venern av riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg som är fartygets gudmor. – Det har varit en fantastiskt lyckad dag, säger Joakim Lund, CCO för Thun Tankers, till Sjömannen. Vi har haft många besökare ombord och vi har diskuterat möjligheterna för att förbättra för svensk sjöfart. Det finns ju en del kvar att göra. Han vill ha bättre näringsvillkor för sjöfarten, skapa större överflyttning till sjö från väg och järnväg, och utveckla närsjöfart och inre vattenvägar. – Att utnyttja sjöfartens potential är något vi vurmar starkt för inom Thun. Mer gods som går sjövägen leder till mer efterfrågan på personal inom sjöfarten. Det hänger ihop. Och detta är hela idén med att vi är här idag; anledningen till att vi tar hit Thun Venern och lägger dopet mitt i Stockholm så nära riksdag och regering, säger Joakim Lund. Förra veckan visade Furetank och Älvtank upp sig på Donsö. Nu är det Thun Tankers tur att dra sitt strå till stacken, menar han. Och det verkar ha fungerat. Flera politiker och representanter från myndigheter har besökt fartyget under dagen. – Det har skapats bra dialog ombord. Många har pratat om att promota oss som ligger i framkant när det gäller satsningar på klimatsmart sjöfart, säger han. Thun Venern och övriga fartyg inom samarbetet Gothia Tanker Alliance går i trafik i Nordvästeuropa, främst med oljeprodukter och olika typer av biodrivmedel. Kunderna är bland annat stora oljebolag. – Vi har flera olika kunder och det varierar vilken båt som kör för vilken kund. Tanken med samarbetet är helt enkelt att ha rätt båt på rätt plats vid rätt tillfälle. Det låter klyschigt men det är så vi jobbar, säger Joakim Lund. Som exempel har Thun Venern just varit i Norrköping för Preem, på vägen till Stockholm. – När vi ändå är i Östersjön kan vi ta en last från Baltikum för en annan kund. Vi försöker lägga pusslet. Allt för att minimera ballast-resorna och därmed minska miljöpåverkan, säger han. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025