Marco Polo. Foto: Kustbevakningen Fartyg TT-line om Marco Polo: Mänskligt fel orsakade olyckan 25 April 2024 Det var den mänskliga faktorn som låg bakom olyckan då Marco Polo gick på grund förra året. Fartygets position verifierades inte och navigationshjälpmedlen användes inte. Det uppger TT-Line i en kommentar, och berättar samtidigt att Marco Polo snart återgår i trafik. Olyckan då omkring 50 ton bränsle släpptes ut på Blekingekusten inträffade i höstas, då Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn och gick på grund strax norr om Hanö. TT-line har nu gått igenom händelsen internt och beskriver händelseförloppet i ett långt yttrande, som de publicerat på sin hemsida. Enligt rederiet var färjan i gott tekniskt och sjövärdigt skick och hade avgått enligt tidtabell. Den planerade rutten var lagd öster om Hanö och ankomsten till Karlshamn var beräknad till kl 06 på morgonen. Det som orsakade den första grundstötningen menar man var ett mänskligt navigationsfel. Eftersom fartygets befäl inte var medvetna om att de var ur kurs, undersöktes inte orsaken till att systemet larmade timmarna före olyckan. ”Fartygets position verifierades inte som den borde ha gjort och radar, ekolod och andra navigationshjälpmedel användes inte på ett tillfredsställande sätt. De ljudliga larmen på bryggan timmarna före olyckan bekräftades men undersöktes inte grundligt”, skriver TT-Line. När larmen hade gått började ett av navigationssystemen ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) automatiskt beräkna positionen baserat på kurs och fart, vilket är en standard backupfunktion som krävs enligt reglerna. Den tar dock inte hänsyn till vind och ström. Då de två GPS:erna fungerade som de skulle, medan ECDIS position alltmer avvek från den faktiska positionen. Det var därtill dimma den aktuella morgonen, vilket gjorde att landmärken syntes dåligt eller inte alls. Strandnära oljebekämpning efter Marco Polos grundstötning. Foto: Kustbevakningen Missade grundstötningenRederiet skriver vidare att eftersom fartygets befäl inte var medvetna om att de var ur kurs, uppfattades inte den första grundstötningen. Vid den andra grundstötningen stannade fartyget. Besättningen kände att det luktade bränsle och upptäckte enligt TT-Line omedelbart utsläppet så att både rederiets krisgrupp och myndigheterna informerades. Passagerarna evakueras och togs om hand av rederiets supportteam i Karlshamn vid tiotiden på förmiddagen. Mängden bränsle i de trasiga tankarna vid tidpunkten för olyckan var cirka 169 ton. Ett bunkerfartyg pumpade ur tankarna så mycket som möjligt, och rederiet uppskattar att då man totalt lyckades bärga 116-122 ton bör den totala mängden som släpptes ut i havet ha legat mellan 46-53 ton. Enligt rapporter från Kustbevakningen och lokala myndigheter återfanns ca 46 ton under miljösaneringen och TT-Line drar slutsatsen i sin rapport att det därför bara är en bråkdel av utsläppet som inte har redovisats. Fartygets position verifierades inte som den borde ha gjort TT-Line För att lyfta Marco Polo av grundet ökades flytkraften trycksattes ett antal tomrum och tankar med luft och fartyget kunde utan ytterligare skador lossas från grundet den 1 november kl. 09.20 och bogserades till Karlshamn, där återstående bränsle kunde avlägsnas. Ett par dagar senare 4 november lossades alla 12 personbilar, 20 lastbilar och 21 släpvagnar. Tillbaka i trafik inom kort Den 8 november bogserades Marco Polo till ett varv i Gdansk/Polen. När skadorna inspekterats valde TT-Line att renovera färjan, som beräknas kunna återgå i trafik i TT-Lines flotta i mitten av 2024. TT-Line skriver att incidenten påverkat företaget djupt och beklagar den skada som orsakats. Man lyfter fram de miljöinvesteringar som gjorts under senaste åren, som LNG-drivna färjor, arbetet för sk. gröna korridorer till sjöss och att man till hösten planerar för att låta fartygen ansluta till landström i hamnarna, vilket minskar buller och utsläpp. Ett flertal fartyg deltog i bärgningen av Marco Polo. Foto: Kustbevakningen AktuelltFartyg Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025