Strandnära oljebekämpning efter Marco Polos grundstötning. Foto: Kustbevakningen Nyheter TT-Line uttalar sig om olyckan: ”Vi vill be om ursäkt” 02 November 2023 För första gången sedan fartyget Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten och orsakade ett omfattande oljeutsläpp uttalar sig nu rederiet, tolv dagar efter olyckan. ”Vi vill be om ursäkt”, sa Anette Wugk, personalchef för den svenska delen av TT-Line. – Först av allt vill jag be om ursäkt för det inträffade. Och att detta är någonting som aldrig har hänt i vår 65-åriga historia. Vi är alla tagna av situationen, och av den påverkan det har fått, sa Anette Wugk, personalchef för den svenska delen av TT-Line vid en presskonferens på plats på kajen i Stillerydshamnen i Karlshamn dit fartyget nu bogserats. Rederiet har fått hård kritik för att man gjort sig otillgänglig för medier och enbart kommunicerat via den egna hemsidan. – Vi förstår också att vi har fått kritik av medier för att vi inte har varit tillgängliga, sa Anette Wugk. Men vårt fokus har legat på att få in detta fartyg till kaj. Det har varit det viktiga för oss, att komma hit till kaj. Och när vi nu i tolv dagar bara har fokuserat på detta så känner vi att nu ville vi komma och finnas tillgängliga för er. Fartyget bogserades in till kaj under torsdagsförmiddagen. Det hela gick enligt plan. Ett flertal fartyg deltog i bärgningen av Marco Polo. Foto: Kustbevakningen Enligt Kustbevakningen fanns 163 kubikmeter olja i de skadade tankarna ombord på fartyget, men exakt hur mycket av den oljan som läckt ut är inte fastställt. Det finns ytterligare 300 kubikmeter olja i oskadade tankar ombord på haveristen. Totalt har Kustbevakningen sanerat cirka 50 kubikmeter olja och oljeavfall. – Vi vet fortfarande inte hur mycket olja som finns i havet som kan dyka upp igen, på ytan eller stränderna. Jag hoppas att man nu kan pejla tankarna bättre så vi får en uppskattning om hur mycket som faktiskt läckt ut, sa Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen, till SVT Blekinge. Anette Wugk från TT-Line berörde också den uppmärksamhet rederiet fått från privatpersoner som drabbats. – Vi får ilskna mejl, ledsna mejl, och ni ska veta att vi läser alla mejl. Vi är väldigt imponerade av alla volontärer som har ställt upp, och ställer upp, och ägnar sin tid åt att hjälpa det vi har orsakat. Hon avslutade presskonferensen med att ännu en gång be om ursäkt. – Vi vill också tacka alla volontärer, och be om ursäkt ytterligare en gång till alla boende, alla drabbade. Och detta är förstås ingenting som TT-Line överhuvudtaget är stolta över. Aktuellt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025