Björn Jonasson, klubbsektionsordförande i Wallenius, och Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, på Undines övre däck. Foto: Jörgen Tiger Nyheter Undine får svar under medlemsveckan 11 Maj 2019 Titus och Fidelio i Bremerhaven. Och Undine upp till Göteborg. Klubbsektionsordförande Björn Jonasson hinner med tre Walleniusfartyg under medlemsveckan – och vid kajen i Skandiahamnen ansluter Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Det blir ett hjärtligt möte på Undines lastramp. Direkt efter vakten träffar Kenny Reinhold båsen Bosse Enmark och Björn Jonasson. Alla känner varandra sedan långt tillbaka och snacket växlar obehindrat mellan privat- och arbetslivet. Stämningen på Walleniusfartygen är som vanligt bra. Men det har också börjat smyga sig på en osäkerhet. Det går många rykten – och det finns få svar. – Det är en av de största fördelarna med att träffa medlemmarna på det här sättet, menar Björn Jonasson. Alla frågar mig hur det är på kontoret, vad jag har hört. Det blir också ett tillfälle till att stämma i bäcken. Att kunna dementera de vildaste ryktena. Bosse Enmark håller med. Det är en del omflyttningar av personal mellan Wallenius fartyg vilket oroar i sig. Själv gör han sin första resa med Undine, innan gjorde han en enstaka törn med Mignon och en med Faust. – Det är klart, det är ingen som tycker om att hoppa mellan båtarna. För egen del får jag se hur det blir sedan. En bra nyhet är Wallenius satsning tillsammans med Svenska Orient Linien, SOL. De två rederierna startar ett samägt nytt rederi och har beställt fyra nya rorofartyg som främst ska transportera pappersprodukter. – Man hoppas ju att det ska ge fler arbetstillfällen, säger han. Mässman Helena Ramberg har, med något avbrott, jobbat på Wallenius i 15 år. Hon har jobbat på flera fartyg tidigare men Undine är hennes klara favorit. – Jag vet inte hur jag ska beskriva det… Men det är en varm känsla här. Samtidigt är den mer praktisk att jobba på. Den är mer kompakt och därför mer lättskött. Hon har jobbat på Undine sedan 2011, men nu ska även Helena få byta fartyg till Aniara. – Det är naturligtvis tråkigt. Men det är ju så, man är rederianställd och inte anställd på ett fartyg. Efter lunch bjuder Kenny och Björn på tårta och bullar utanför mässen. Uppslutningen är stor med hög stämning. De tap-anställda matroserna vill gärna ta selfies med Björn, och Kenny får rycka in som fotograf. Efter ett tag passar även de på att ställa frågor, främst om försäkringar och Björn och Kenny kommer med lugnande svar. Anthony Apostol, reperatör, har arbetet i Wallenius sedan 1999. Han gick till sjöss när han var 19 år och har bland annat arbetat på både ACL och Transatlantic tidigare. Men nu hoppas han vara kvar på Wallenius tills han går i pension. – Jag trivs bra på Wallenius. Det känns bra, rederiet har väldigt bra policies, säger han. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025