Demonstration i Kristiansand i Norge mot förslaget att låta Color Line flagga om sina Tysklandsfärjor till det norska internationella registret. Conference of Ten var med och skapade opinion mot förslaget. Foto: Jörgen Tiger Fackligt Unikt samarbete bland sjöfacken i Nordeuropa 22 Mars 2019 Conference of Ten samlar sjömans- och sjöbefälsfacken från tio länder i Nordeuropa. Det är en unik kraft som strävar efter schysta villkor inom sjöfarten i Östersjön och Skandinavien. Bland annat skapade Conference of Ten tidigt opinion mot förslaget att flagga om Color Lines Tysklandsfärjor till det norska internationella registret, NIS. En omflaggning till NIS skulle ha inneburit att Color Line hade fått tillåtelse att bemanna Tysklandsfärjorna med låglönebesättningar. Beroende på den norska regeringens beslut var 700 sjömansjobb direkt hotade. Men i förlängningen var arbetsvillkoren under press på hela den nordiska färjemarknaden. ”Övriga företag på näraliggande rutter kommer naturligtvis inte sitta stilla när en konkurrerande firma med helt andra och oschysta förutsättningar och villkor, börjar bedriva verksamhet på samma marknad”, varnade de samlade sjöfolks- och befälsfacken i Conference of Ten i ett uttalande redan i mars förra året. ”En enorm seger. Jag har inte upplevt något liknande under mitt fackliga arbete” När den norska regeringen slutligen skulle ta beslut i november förra året var opinionen mot omflaggningen stark. Norsk Sjømannsforbund hade länge drivit en framgångsrik kampanj i Norge och fick stöd från bland annat Seko sjöfolk och övriga fackförbund i Conference of Ten. Även politikerna i Nordiska Rådet såväl som ITF, internationella Transportarbetareförbundet, och ETF, Europeiska Transportarbetareförbundet, uppmanade den norska regeringen att dra tillbaka förslaget. Till sist blev trycket för stort. Ett flertal partier gick emot den norska regeringen i budgetavtalet och förslaget skrotades. – En enorm seger. Jag har inte upplevt något liknande under mitt fackliga arbete, säger Ronny Øksnes på Norsk Sjømannsforbund. Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, såg tidigt riskerna med en NIS-registrering av norska färjor. Konkurrenssituationen i Skagerrak och södra Östersjön skulle i ett slag förändras. Risken skulle vara stor att andra rederier, inte bara i Norge utan i hela Norden, skulle vilja anställa personal till sämre villkor och lägre löner. ”Principiellt hade det varit förödande om NIS-utvidgningen hade gått igenom” – Principiellt hade det varit förödande om NIS-utvidgningen hade gått igenom, säger Kenny Reinhold. Då hade det varit mycket lätt att fortsätta ändra i reglerna, och helt plötsligt hade man öppnat upp för något mycket större som inte bara hade hotat färjenäringen i Norden utan hela Europa. Samarbetet Conference of Ten samlar sjömans- och sjöbefälsfacken från tio länder: Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark och Norge. Läs även: Norsk Sjømannsforbund: Seiern är vår AktuelltFackligt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025