Viking Glory har sjösatts och beräknas levereras i november. Foto: Viking Line Fartyg Viking Glory har sjösatts 26 Januari 2021 Viking Lines nybygge har sjösatts. Fartyget byggs i Kina och förväntas levereras i november. Hon byggs för finsk flagg – men rederiet har ännu inte uteslutit svensk flagg som alternativ. – Sjösättningen gick bra. Det var ett fantastiskt ögonblick när Viking Glory kom i vattnet, säger projektledare Kari Granberg på länk från varvet i Kina vid en pressträff. Viking Glory förväntas levereras i november i år. Hemresan från Kina tar ungefär en månad. – I slutet av januari eller början av februari 2022 räknar vi med att hon kan tas i trafik mellan Stockholm och Åbo, säger Viking Lines vd Jan Hanses vid pressträffen. Han är glad att projektet i och med sjösättningen nått en milstolpe. – Visst flöt hon ut fint! Och låg så lätt och vackert i vattnet. Vi är väldigt glada och stolta att framöver kunna addera Viking Glory till vår flotta, säger han. Projektledare Kari Granberg berättar att pandemin haft viss påverkan på fartygsbygget, bland annat har leveranser av utrustning försenats. Viking Glory beskrivs av rederiet som ett av världens mest energieffektiva fartyg. I likhet med befintliga Viking Grace ska nybygget drivas på LNG (flytande naturgas). – Glory är en vidareutveckling av Grace, säger Eleonora Hansi, kommunikationschef för Viking Line. Trots att fartyget är större så förväntas det förbruka tio procent mindre bränsle, och det är mycket. Glory är en vidareutveckling av Grace Eleonora Hansi nämner två konkreta exempel på innovationer inom hållbarhet ombord. – LNG levereras i nedkyld form till fartyget, ungefär -160 grader. Kylan används för att kyla ner helt andra områden på fartyget, till exempel kylrum för grönsaker. Det här systemet för att använda kylan är faktiskt världsunikt, ingen annan har gjort så tidigare, säger Eleonora Hansi. Det andra exemplet är att bokningssystemet pratar direkt med fartyget. – Hytter som inte är bokade vid avgång går direkt ner i energibesparingsläge, säger hon. Flaggen då? Enligt vd Jan Hanses är frågan inte avgjord. – Viking Glory har planerats för finsk flagg. Men vi har fortfarande option att tänka på andra flaggor. När det gäller det trafikområde vi kör i så är det ju antingen svensk eller finsk flagg som i praktiken är de alternativ vi har. Vi ska inte utesluta ännu att vi kan tänka oss en svensk flagg på henne. Men arbetet och planeringen av henne utgår från att hon kommer att ha finsk flagg, säger han. Vi ska inte utesluta ännu att vi kan tänka oss en svensk flagg Bent Björn-Nielsen är sektionsordförande för Seko i Viking Line. – Det här blir bra för Viking Line. Det är bra att rederiet har miljötänk och att de satsar trots krisen. Om de bara kunde bestämma sig för vilken flagg det ska bli. Det är positivt att de håller dörren öppen för svensk flagg. Det är inte helt stängt. Jag är fortfarande optimist, säger han. Sjösättningen av Viking Glory på varvet i Kina streamades för allmänheten via Youtube och går att se här Viking Glory byggs i Xiamen, Kina. Foto: Viking Line Viking Glory. Foto: Viking Line Interiör från Viking Glory. Foto: Viking Line Interiör från Viking Glory. Foto: Viking Line AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025