Viking Grace får nu hjälp av vinden i Finlandstrafiken. Foto: Norsepower Fartyg Viking Grace sätter segel 13 April 2018 Viking Line provar segel för att spara bränsle. I går gjorde Viking Grace sin premiärtur assisterad av vinden. Viking Grace är det första passagerarfartyg i världen som har ett mekaniskt rotorsegel. Det cylindriska seglet är 24 meter högt och 4 meter i diameter. – Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Det finländska företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation, som kan minska bränsleförbrukningen och vi tycker det är jättefint att vi kan ta i bruk denna innovation på M/S Viking Grace, säger Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses i ett pressmeddelande. Rotorseglets funktion bygger på den så kallade Magnuseffekten. När seglet roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Denna tryckskillnad ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig. Seglet fungerar automatiskt och systemet stannar av, om vindriktningen eller vindhastigheten blir ofördelaktig för fartyget. Viking Grace befälhavare Magnus Törnroos och Norsepowers vd Tuomas Riski framför det 24 meter höga rotorseglet. Foto: Norsepower Enligt Viking Line kan användningen av rotorsegel på Viking Grace minska utsläppen av koldioxid med så mycket som 900 ton per år, beroende på vindförhållanden. Tidigare uppgifter från Norsepower gör gällande att bränslebesparingen kan bli upp till 20 procent vid optimala förhållanden – en provinstallation av rotorsegel på rorofartyget Estraden kunde redovisa en besparing på drygt sex procent vid en fristående utvärdering. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025