Porträtt En levande kunskapsbank med ett sjujäkla tålamaod 17 December 2025 Rubrik Han började som en tonårig mässkalle – och slutar som en 72-årig förhandlare och rådgivare, expert på internationella avtal. Thomas Abrahamsson har varit ordförande för Seko sjöfolk, vice för Seko, en frontfigur inom ITF och en av dem som har rott historiskt avgörande avtal i hamn. Nu väntar ett lugnare liv, allra helst i läsfåtöljen. Kunskapen och erfarenheten som Thomas Abrahamsson samlat på sig är imponerande. Efter nästan 40 års fackligt arbete är han en närmast oersättlig, levande kunskapsbank. Ett påstående som han har hört förut, det märks på hans leende och genomtänkta svar: – Den som tror att han är oersättlig råder jag att ta sig en tur på kyrkogården. Thomas Abrahamsson har slagit sig ner i köket hemma i Göteborg. På väggen bakom honom hänger två tavlor med motiv från Älvsborgsbron. Snart, vid årsskiftet, kommer han tillbringa mer tid här i lägenheten i Eriksberg. Då går hans förlängda förordnande slutligen ut, som senior rådgivare på Internationella transportarbetareförbundet, ITF, och som rådgivare i internationella frågor på Seko sjöfolk. – Jag kör ända in i kaklet kan man säga. Gillade den långa ledigheten För 56 år sedan, när Thomas mönstrade på för första gången på M/T Thule från Skärhamn, anade han inte att hans liv skulle komma att handla om sjön. Han ville bara ha ett sommarjobb. Och när han började plugga ekonomisk historia och religionsvetenskap på universitetet passade det bra att arbeta extra på passagerarfärjorna från Göteborg till Danmark och Tyskland. – Jag gillade den långa ledigheten då jag hade tid att ägna mig åt läsande och musik och tyckte att det var bra socialt. Så jag fastnade. Flera fackliga strider Den fackliga banan slog han in på i mitten av 1980-talet, när han valdes till klubbordförande och senare till gruppordförande för hela Stena. Därefter, som anställd på förbundet, tog han sig an två viktiga aktioner: striden mot det norska ”slavskeppet” Black Prince och kampen mot ett öppet register. – Jag är riktigt glad och stolt över att vi, till skillnad från exempelvis Danmark, Norge och Tyskland, lyckades förhindra ett svenskt öppet register, som hade inneburit avsevärda inskränkningar av sociala och fackliga rättigheter. Thomas Abrahamsson har utkämpat flera avgörande strider under sin fackliga karriär. Fler avgörande strider – och nödvändiga kompromisser – skulle följa. Efter att ha arbetat som internationell sekreterare och svensk ITF-koordinator i Svenska Sjöfolksförbundet, valdes Thomas Abrahamsson 1996 till ordförande för Seko sjöfolk, strax efter att förbundet blivit en del av Seko. Under den här tiden var svensk sjöfart i djup kris och såg ut att vara på väg att förlora över hälften av sin handelsflotta på grund av omvärldens avregleringar och lönenivåer. En kris som efter hårda förhandlingar utmynnade i TAP-avtalet. – Jag var inte direkt glad, men det var ett helt nödvändigt avtal som räddade uteflottan från att försvinna. Självklart har det fått hård kritik, och ska så få. Men jag har aldrig hört någon komma upp med ett alternativ. Tålamod en styrka Under åren som ordförande insåg han att villkoren i svensk sjöfart till stor del dikteras på internationell nivå och efter millennieskiftet började Thomas arbeta allt mer för ITF, med kampanjer, förhandlingar och avtal. Med sin långa fackliga bakgrund vet Tomas att han besitter en styrka, nödvändig i svåra förhandlingar: ett sjujäkla tålamod. Du måste kunna bygga upp ett förtroende parterna emellan, utan det når man ingen framgång Thomas Abrahamsson Thomas Abrahamsson besitter en styrka som är nödvändig vid svåra förhandlingar – ett sjujäkla tålamod. – Med åren har jag insett att saker inte löser sig på en gång. Du måste också kunna bygga upp ett förtroende parterna emellan, utan det når man ingen framgång. En insikt och erfarenhet som betydde mycket i de unika avtal som han kanske är allra mest stolt över: IBF-avtalen, som skrivs mellan ITF och en global sammanslutning av redare. En framgångssaga, konstaterar han, som lett till förbättrade villkor för sjömän runt om i världen med 14 000 tecknade avtal. – En ökning med 12 000! Under åren före 65-årsdagen var Thomas vice ordförande för Seko centralt. Men från 2017 och framåt har han fortsatt lägga sitt krut på internationella förhandlingar. För sju år sedan prisades han med guldmedalj för sitt långa, ihärdiga arbete för ITF – där han varit allt från koordinator för Sverige till styrelsemedlem och ordförande i sjöfartssektionen. Trappar upp författandet Thomas Abrahamsson har än mer på sitt CV, exempelvis sjöfrågor på EU-nivå. Dessutom känner många honom som författare. Genom åren har han publicerat en lång rad noveller här i Sjömannen och har just kommit ut med sin andra novellsamling, ”Titanic och Wiehe och andra betraktelser”. – När jag nu går i pension trappar jag nog upp skrivandet, liksom läsandet och musiklyssnandet. Läshörnan är en favoritplats i lägenheten. Här ser Thomas Abrahamsson fram emot att ägna mer tid. I ett av hans rum, sprängfullt av böcker, står en lammullsklädd fåtölj. Det är här han kommer att sitta, försjunken i allt från fantasyromaner till sjöfartspolitik. Kanske kommer han bli störd lite då och då, av en ringande telefon som söker svar från kunskapsbanken han besitter. Han skrattar till: – Ja, det kan väl hända. I så fall är det klart att jag kommer svara. PorträttReportage Text Hanna Welin Foto Magnus sundberg Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Forskning Respekt och en god arbetsmiljö viktigt för att behålla anställda Att ha en bra arbetsmiljö, att bli respekterad och att kunna ha kontakt med sina nära. Detta är några av de faktorer som lockar och behåller anställda i den globala sjöfartsnäringen, enligt en ny rapport från Nautilus. 13 Juni 2025 Internationellt Grundstött fartyg bärgat Fartyget Ali Aykin kom sent på onsdagskvällen loss från grundet där hon stått sedan 25 maj. Under natten bogserades hon till kaj i Malmö. 05 Juni 2025 Internationellt Bättre säkerhet på europeiska vattenvägar De senaste 20 åren har säkerheten på de europeiska vattenvägarna blivit bättre. Men säkerhetsarbetet behöver fortsätta att utvecklas. Alla nya elfordon innebär nya risker för fraktsjöfarten, och här behövs mer samordning och förberedelser. 30 Maj 2025 Fackligt Sekos omorganisation – vad händer nu? Det lär ta lite tid innan Seko sjöfolks medlemmar ser effekterna av den organisationsförändring som Sekos kongress klubbade igenom 20 maj. Det tror ordförande Kenny Reinhold. 23 Maj 2025