Skånsk sjöman ut i fingerspetsarna. Den gemensamma nämnaren på majoriteten av Björns fartyg har varit att de trafikerat Malmö. Porträtt En gång sjöman, alltid sjöman 20 April 2017 Efter över 50 år till sjöss ser Björn Bengtsson fram emot att utveckla sitt extraknäck som plattläggare. Och möjligen göra ett och annat inhopp på M/S Skåne – oavsett pension kommer han alltid att förbli sjöman. Björn Bengtsson bjuder på kaffe och fikabröd i sin lägenhet i Västra Hamnen i Malmö. Det är bara en dryg kilometer bort från rederikontoret där han skrev på som mässkalle på sitt första fartyg Hillersborg. Björns pappa hade varit sjöman men det var inte han som gjorde att Björn sökte sig till sjömansyrket. Istället var det en vän som arbetade som motorman på Broströms som väckte intresset. Efter att ha följt med ombord Sparreholm hade han bestämt sig. – Jag kände direkt att det här kunde vara något för mig. Jag minns att morsan grät när jag berättade att jag skulle gå till sjöss. För en 15-årig grabb öppnade sig äventyret ombord Hillersborg med turer till bland annat Irland och Skottland. Med nästa fartyg – Madzy från Donsö – blev det förutom nya arbetsuppgifter på däck även mycket Östersjöfart med bland annat spannmål till Tyskland. Fartyget gjorde även många turer till Bottenviken och trafikerade hamnar i både Sverige och Finland. En kväll vid Borkum Riff i slutet av 1960-talet fick han uppleva sjömanslivets faror på nära håll. Sikten var obefintlig på grund av kraftig dimma när två fartyg i närheten av Madzy kolliderade i farleden. Kollisionen var så kraftig att det ena fartyget inom kort förliste. – Jag hade blivit tillsagd att gå ut på däck och signalera med morselampan. Man kunde känna oljelukten och höra hur folk skrek i vattnet. Det var helt vindstilla, berättar han. Besättningen på Madzy kunde rädda två personer. Ytterligare en besättningsman kunde räddas av sjöräddningen. I övrigt förolyckades alla ombord det sjunkna fartyget. – Det var naturligtvis en fruktansvärd olycka. Men annars trivdes jag bra på Madzy. Det var ett av de bästa jobben jag haft. Efter några år lockade dock hemmalivet i Malmö så mycket att Björn bestämde sig för att prova arbetet på färjorna till Köpenhamn. Först som sommarvikarierande matros på Gripen, sedan även på de mindre och snabbare bärplansfärjorna Svalan och Tärnan. I samband med att linjen Limhamn–Dragör utrustades med nya färjor började Björn arbeta där. Det var på Ofelia som han blev skyddsombud för första gången. Ett ansvar- som även följde med till snabbfärjan HSC Felix och M/S Skåne. – Arbetsmiljö har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har aldrig varit rädd för att säga till om jag tyckt att något var fel, säger han. Det senaste fartyget Björn arbetat på är M/S Skåne. Han började där 1999 och gjorde sin sista dag i februari i år. Men han har varit på besök ombord flera gånger efteråt när färjan legat still i Trelleborg. – Egentligen kände jag inte alls för att gå i land. Och många ombord tycker att jag ska hoppa in som vikarie. Det hade varit jätteroligt om det blev av. Samtidigt får han nu mer tid för att utveckla sitt extraknäck som platt- och kakelsättare. – Det känns som det finns hur mycket jobb som helst. Jag har hållit på med det i 20 år, det jag gillar mest är att det blir synliga resultat av arbetet, att man skapar något, säger han. PorträttReportage Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025