Foto: Dick Gillberg Reportage Skolan efterlyser en röd tråd 21 December 2021 Sjömansskolan i Stockholm har undersökt om tidigare elever fortsätter till sjöss. Rektor Johan Östergren konstaterar att många tycks lämna branschen – och efterlyser en röd tråd i karriären till sjöss. Texten ingår i ett större reportage om rekrytering. Övriga texter finns här, här, här, här och här Sjömansskolan utbildar lättmatroser och vaktgående maskinpersonal (motormän). I ett pågående projekt ihop med forskare undersöks nu om skolans elever fortsätter till sjöss efter utbildningen. Av 41 elever som gick ut 2013 har sex studerat på sjöfartshögskola. 19 elever har registrerat sjötid sedan de tog studenten, och sju av dem tycks ha seglat under förra året. Vart de övriga 22 tagit vägen är ännu inte undersökt. – Det vore intressant att intervjua tidigare elever och se om det finns en gemensam nämnare till varför de lämnat sjöfarten, säger rektor Johan Östergren. 2017 gick 17 elever ut från skolan. 14 plockade ut sina behörigheter och sex av dem seglade förra året. Två personer läser till sjöbefäl. 2018 gick 13 elever ut; alla utom tre har registrerat sjötid sedan dess. – Någonstans dalar det och folk försvinner. Det vore intressant att höra med branscher som VVS eller bygg om det ser likadant ut hos dem. Är tappet inom sjöfarten onormalt eller inte? Någonstans dalar det och folk försvinner Söktrycket till utbildningen är okej, tycker Johan Östergren. – Vi pendlar strax under det vi har kapacitet för. I år hade vi 25 platser och fyllde 18. Enligt honom är det ”ett jäkla sug” efter skolans elever. En del är ute och jobbar mitt under terminen på jobb de själva fixat. Skolan pusslar för att de inte ska missa alltför mycket. Rektorn skulle gärna se mer kontakt mellan skolor och rederier utöver praktiken. Sjöfarten behöver bli bättre på att fånga upp eleverna som går ut, menar han, så att de inte försvinner till andra branscher. – Vi kanske borde varva mer under tredje året och låta eleverna jobba vissa perioder för att hålla kontakt med arbetsgivare, funderar han. Är driftmanskap ett framtidsyrke, skulle du säga? – Jag tycker det. Men jag är besviken på att man från redarhåll tar in TAP-personal i stället för att ge fler yngre personer chans att komma in och bli långsiktiga medarbetare. Mer svenskt manskap i båtarna skulle förstås underlätta rekryteringen. Och på befälssidan vill rederier främst ha svenska överstyrmän och befälhavare. Det glappar här. Vill man ha erfaret folk så ska de också ges möjlighet att få den erfarenheten, säger Johan Östergren. Vill man ha erfaret folk ska de ges möjlighet att få den erfarenheten Han säger att han tycker fackförbunden gått med på för hög TAP-nivå. – Om det räcker att ha svenskt seniorbefäl ombord för att nå procenten som krävs, så blir TAP-nivån som en propp i utbildningssystemet. Vi har sjökaptener som går som matroser i väntan på befälsjobb. Och samtidigt har vi andre- och tredjestyrmän som är tappare. Då kan inte arbetsgivarna säga att det saknas folk, säger han. Det måste finnas en röd tråd i karriären till sjöss, menar Sjömansskolans rektor. Från det att du börjar till sjöss och får din behörighet som lättmatros eller vaktgående maskinpersonal. – Du ska antingen kunna fortsätta som manskap och med tiden bli bås eller reparatör, eller gå in och läsa vidare. Det måste finnas karriärmöjligheter – och framför allt måste alla få chans att börja. Annars har vi det här stora avhoppet från branschen, säger han. Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025