M/S Birger jarl. Arkivbild, foto Owe Ehlén Fackligt Facket kräver sjöpant 20 April 2017 Seko sjöfolk kräver Leif-Ivan Karlssons bolag på 1,5 miljoner kronor för löner till personalen efter att han kursat driftsbolaget på Birger Jarl. Men Leif-Ivan Karlsson avvisar kravet. Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, har strategin klar. – I första hand kräver vi att konkursförvaltaren ska begära sjöpant i fartyget Birger Jarl för att säkra våra medlemmars lönefordran, säger han. Det handlar om mycket pengar för varje enskild besättningsman. Enligt facket är möjligheten att begära sjöpant en orealiserad tillgång i konkursen som måste användas. Lönefordran på 1,5 miljoner kronor handlar om den del av besättningens löner som inte täcks av lönegarantin. Men facket förutsätter även att myndigheterna kommer att kräva regress (återbetalning) på det belopp staten utbetalar i lönegarantin. – Det är inte meningen att en självutnämnd superentreprenör som gett sig in i rederibranschen på äldre dagar ska kunna kursa ett rederi och vältra över lönekostnaderna på skattebetalarna. Här måste staten agera kraftfullt och återkräva sina utgifter i lönegarantin, säger Chang Strömberg. Leif-Ivan Karlsson har bestridit fackets lönekrav via sitt juridiska ombud. Han har tidigare uppgett för Sjömannen att han känt sig motarbetad av personalen ombord. Konkursen sker främst för att bli av med personalen i driftsbolaget. Enligt Leif-Ivan Karlsson har han agerat på ett korrekt sätt. Han har gjort rätt för sig, menar han. – Jag har en enorm moral. Bolaget har inga skulder till leverantörer eller några skatteskulder. På en direkt fråga om personalens löner hänvisar Leif Ivan Karlsson först till det ”svenska skyddsnätet” med löne-garanti och fack innan han utvecklar sitt resonemang: – De kan inte sitta på soffan och få ut full lön. De får söka ett annat jobb. Det flyger inga stekta sparvar in i munnen. Besättningen och facket reagerar starkt på att Leif-Ivan Karlsson skyller konkursen på personalen och kallar det för rent förtal. Tedde Scott har arbetat 17 år på Birger Jarl. Han är matros men har också arbetat som fartygsvärd och receptionist. Tidigare var han även klubbordförande ombord. – Vi har slitit som fan för att få verksamheten att fungera. Vi har gjort vårt, säger han. Leif-Ivan Karlsson satsade mycket på restaurang- och hotellverksamheten när han tog över Birger Jarl, men han hade inte så stor koll på de sjöfartsrelaterade frågorna, berättar Tedde Scott. Istället för att förbättra förutsättningarna för turverksamhet satsade han på inredning och nya möbler. Han anställde flera mellanchefer, men ingen med erfarenhet av arbete till sjöss. Samtidigt är kryssningsverksamheten en förutsättning för verksamheten. Birger Jarl måste göra minst 80 turer om året för att kunna ha kvar sin plats vid Stadsgårdskajen i Stockholm. – Besättningen har alla behörigheter som behövs för att klara detta. När vi gjort kryssningar har vi behövt vara mellan 13 och 20 personer beroende på hur många gäster vi haft ombord. Ofta var det upp till besättningen att -själva ta ansvar för att få ihop rätt bemanning. Ledningen hade ingen koll, berättar Tedde Scott. Utöver arbetsuppgifter som växlat från matros till restaurang och bar eller receptionist har besättningen även fått ringa in folk. – Vi har själva fått ihop besättningen inför kryssningar, säger han. Det är ingen som har satt sig på kant och motarbetat Leif-Ivan Karlssons planer utan vi har gjort allt för att få verksamheten att fungera. Att skylla bolagets misslyckande på personalen är ynkligt, och ett tecken på oseriöst företagande, menar Chang Strömberg. Leif-Ivan Karlsson har ägt och drivit Birger Jarl i sju månader medan besättningen tillsammans har mer än 200 års erfarenhet av arbete ombord på fartyget. – Att komma och påstå att de är inkompetenta och inte är arbetsvilliga är ett uttryck för att man inte vet vad man sysslar med, säger Chang Strömberg. AktuelltFackligtFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025